Konserter

En hyllest til Nicolai

DANISH MUSIC AWARDS JAZZ 2017, BREMEN TEATER, KØBENHAVN, MANDAG 4. DESEMBER 2017: Så er det tid for den årlige priusutdelingen av årets jazzmusikalske priser i København. Hvert år på denne tiden samles det danske jazzsamfunnet på Bremen Teater i Københavns Vesterbro for å være med på utdelingen av priser til det forgagne årets jazznavn og -plater.

I snart tyve år har jazzprisene blitt delt ut i et eget arrangement separat fra IFPIs Danish Music Awards. Danish Music Awards Jazz arrangeres hvert år av den danske jazzføderasjonen JazzDanmark, i år i samarbeid med bl.a. TV2 Lorry+, Danmarks Radios P8 Jazz, Copenhagen Jazz Festival, det danske musikerforbundet og Musikproducenternes Forvaltningsorganisation.

Det er et stort arrangement. I tillegg til Bremen Teater, sendes utdelingen live på dansk TV2 og på radio på P8 Jazz. I tillegg ble showet streamet til 25 jazzklubber over hele Danmark.

En fullsatt teatersal tok i mot årets to verter — Morten Lindberg, kjent som Master Fatman, og norsk-danske Birgitte Soojin. Showet åpnes med det første musikalske innslaget, med Peter Jensen på trombone og det 14-mann og -kvinnesterke Kathrine Windfeld Big Band. Her framførte bandet de to sin komposisjon «Søgræs». Vi merket oss spesielt med Windfelds soloarbeid.

Første pris til utdeling var Årets danske vokaljazzudgivelse. Ikke overraskende for store deler av publikummet ble vinneren Kira Skov (bildet) og Maria Faust med plata «In the beginning». salt peanuts* anmeldelse av plata kan du lese her. Et av jurymedlemmene ble sitert på følgende: «et både helstøbt og sømløst værk i absolut særklasse. […] Det er lyden af gåsehud. Det er en på alle måder betydningsfuld udgivelse».

Vokalisten Kira Skov og saksofonisten Maria Faust ble forøvrig årets store vinnere da de seinere også dro avgårde med prisen som Årets danske jazzkomponist.

Etter et musikalsk innslag  med trioen The hOpening! — som leverte kveldens longør — ble Årets børnejazzplade overrakt til bandet Æsken fra Århus. I klasssen Årets særudgivelse var det bandet Kalaha — med bl.a. Emil de Waal og Nicklas Knudsen — som stakk av med prisen for plata  «Masala».

Første dels avsluttende innslag var framføringen av to av verkene til bassisten og komponisten Nicolai Munch-Hansen — «Symfoni» og «Brev til Sonnyboy» — som så tragisk gikk bort i februar i år. Begge låtene er med på plata «Det flimrende lys over Brabrand sø» til Nicolai Munch-Hansen og Peter Laugesen som var nominert i i alt fire kategorier.

Med Kira Skov som vokalist sammen med musikere som spilte mye med Nicoai Munch-Hansen — Steen Jørgensen, AC, Jakob Høyer, Oliver Hoiness og Adi Zukanovic — ble det en ettertenksom hyllest til en dansk musiker som er savnet av mange.

Etter pausen åpnet ballet igjen med «En hilsen til Oscar» — altså Oscar Peterson. Zier Romme på piano, Ida Hvid på bass og Alvin Queen på trommer startet med Petersons arrangement over Bill Evans’ «Waltz for Debby» og ble avsluttet med Petersons «Nightingale». Det var mange i salen som nøt denne stunden sammen med en markant og lyttevennlig trio.

P8 Jazz sin lytterpris skal gå til «en ildsjæl, der har styrket jazzen lokalt eller på landsplan, og som fortjener et ekstra skulderklap». Årets pris gikk til Tove Enevoldsen som i femti år har arbeidet hardt og målrettet med blant annet klubben Paradise Jazz.

Årets nye danske jazznavn ble utdelt til Sonja LaBianca for hennes plate «About Room/Room to be/Rooms» før Live Jazz Danmark prisen gikk i år til Mandagsklubben på 5e, som med sine mandagskonserter på spillestedet 5e i Kødbyen i København, har skapt en levende og vibrant scene for den sære, sterke og nye musikken som bl.a. vi i salt peanuts* er så begeistret for. Vi har derfor stadig vekk — og vil fortsette å gjøre det — rapportert fra noen av klubbens 638 gjennomførte konserter.

En av ildsjelene bak 5e — trommisen Kresten Osgood — beskrev i sin takketale etableringen som noe som skjedde mot bedre vitende og mot alle odds. En ide som dette kunne ikke lykkes. Osgood avsluttet med det som ble kveldens mest minneverdige utsagn:

«det er alt for mye realisme i jazzen. Det er alt for lite utopi i dansk jazz»

Vi trenger mer utopi, flere utopiske initiativ, i jazzen.

Årets frie musikalske innslag var med Julie Kjær på alt-saksofon og Jeppe Zeeberg på klaver. En svært spennende duo, som med integrasjonen av en tape av slick, kitchy og overarrangert popjazz, løftet det til store høyder. Strålende morsomt og fornøyelig.

Showets siste pris var den gjeveste av dem alle, Årets danske jazzutgivelse. Da den danske kulturministeren Mette Bock leste opp juryens begrunnelse var det åpenbart at prisen gikk til Nicolai Munch-Hansen og Peter Laugesens «Det flimrende lys over Brabrand sø». En spontan høylytt respons viste aat dette på mange måter var kveldens aller mest populære prisutdeling.

Pristildelingen og Peter Laugesens og Kira Skovs takketaler skapte tilsammen kveldens aller sterkeste inntrykk. Kvelden ble på mange måter rammet inn i en gedigen hyllest til Munch-Hansen og hans minne.

Kvelden ble avsluttet med to låter framført av en kvartett bestående av Marilyn Mazur, Klavs Hovmann, Jakob Buchanan og Makiko Hirabayashi — «Gallop» av Hirabayashi og «Two Zodiac Horses in the Rain» av Buchanan. Det er vidunderlig å kunne lene seg tilbake og nyte Mazurs tromme- og perkusjonsspill — denne gangen på den lille kjøkkenavdelingen. Hirabayashis pianospill er som alltid utsøkt, spennende og med en sterk lyrisitet også i de mer hardtslående, friere partiene.

Da kveldens verter takket for seg og vi gjorde oss klar for etterfesten, var det med et sterkt minne om en strålende kveld arrangert av JazzDanmark. Foreningen — og dens stab fortjener stor honnør for et strålende arbeid og et svært vellykket arrangement.

Vi ses nok også om ett år!

Tekst: Johan Hauknes
Foto: Jan Granlie


Vertene, Morten Lindberg, kjent som Master Fatman, og Birgitte Soojin


Maria Faust og Kira Skov takker for prisen


Alvin Queen


Jeppe Zeeberg


Julie Kjær


Kresten Osgood


Kira Skov og Peter Laugesen