Konserter

Annerledes på Jazzcup

JAZZCUP, KØBENHAVN, 21. januar 2017: JazzCup er et spillested  i Gothersgade, ved Kongens Have, i København som har konserter hver fredag og lørdag ettermiddag. Vanligvis er det mainstream og bebop som råder grunnen i det fine lokalet, hvor man mens man hører musikken, også kan kjøpe CDer og LPer. Dette er faktisk det eneste stedet i Kæbenhavn hvor man kan kjøpe nye jazzCDer om dagen, og samtidig er det et vertshus som serverer kaldt drikke til god jazzmusikk.

Denne lørdagen var musikken litt annerledes enn det pleier å være, i og med at JKA 5’tet var på scenen, med sitt «From The Nocturnal Chironian»-prosjekt. Et band som består av den norske trompeteren Erik Kimestad, bassklarinettisten Anders Banke, cellisten Soma Allpass og trommeslageren Tomas Præstegaard, ved siden av bassisten og bandlederen Jens Kristian Andersen.

På salt-peanuts.eu har vi tidligere rost deres plate opp i skyene (http://salt-peanuts.eu/record/jka-quintet/), og live låter de om mulig enda bedre. Anders Bankes bassklarinettspill er fantastisk i denne sammenhengen, og sammen med celloen gir de et originalt og nytt lydbilde som vi kan like. Og i front finner vi trompeter Erik Kimestad, som den senere tiden har utviklet seg til å bli en av de mest spennende trompetere på den danske jazzscenen. Og kapellmester Andersen ligger bak med stålkontroll, med en basstone som godt kunne vært hentet fra Charles Mingus eller Charlie Haden, og sammen med en drivende og spennende trommeslager, blir dette strålende musikk.

Musikken er skrevet av Andersen, og befinner seg godt innenfor den moderne, akustiske, europeiske jazzen, og inneholder mange strekk hvor musikerne får frie tøyler, samtidig som den er organisert og spennende. Kompossjonene er fine og nesten sangbare, uten at det blir «kosejazz» av  det, for Andersen skriver virkelig gode låter, som passer perfekt for dette bandet.

JKA5’tet er et av Københavns mest spennende jazzband akkurat nå, så det var synd at kjernepublikummet ikke møtte opp denne ettermiddagen, for bare det å høre Bankes bassklarinett i fri flyt, var verdt noen timer og inngangspengene alene. Og når man i tillegg fikk Kimestads klare og overbevisende trompet, ikke ulikt det man fikk fra Kenny Wheeler i hans velmaktsdager, Andersens fine og oversiktlige bass-spill, Westergaards løse og fine trommespill og Allpass nydelige cellospill, så ble det en flott ettermiddag i den ellers litt sure Københavnlørdagen.

Så får vi håpe at massene kjenner sin besøkelsestid neste gang denne kvintetten spiller i nærheten.

Tekst og foto: Jan Granlie