Konserter

Deichmans muser danser!

BLOW OUT! FESTIVAL, DEICHMANS BILBIOTEK GRÜNERLØKKA, OSLO, ONSDAG 14. AUGUST 2019: Da politikeren Fernanda Nissen for vel 100 år siden kjempet for at Oslos folkebibliotek måtte sørge for at også barn og voksne i Kristianias arbeiderstrøk skulle ha tilgang til de litterære skattene i Deichmans samlinger, drømte hun om et « … et åndens tempel med muligheter for å sitte og lese i behagelige lokaler!» for alle, uavhengig av bakgrunn og klassetilhørighet.

I 1914 sto arkitekt August Nielsens bygg for filialen på Grünerløkka klar på plassen som bryggerieier Christian Schou hadde anlagt vel førti år tidligere. Tidligere i år åpnet Deichman igjen dørene etter en grundig renovasjon og oppussing. Og hva er mer passende for et åndens tempel enn at man inviterer også musen Euterpe innenfor dørene. Flere av hennes søstre, som Thalia, Erato, Melpomene og Calliope, er jo allerede innenfor dørene og vokter over hver sine boksamlinger. Men nå vil også musikkens beskytter inn.

Euterpe ankommer i form av den årlige festivalen Blow Out! Festival, i år arrangert for tiende gang. Hvem hadde trodd at det som startet som en protestfestival ville makte å holde det gående så lenge? Og forhåpentligvis mye lengre.

Det nyoppussede, store rommet i Norges eldste folkebiblioteksbygning kledde Blow Out! meget godt. Rommet kler Euterpe, og det kler musikken fra scenen. For det blir en glitrende første kveld i den tiende festivalen.

Som tradisjonen tilsier er første post et band med begge de to primi motores, Ståle L. Solberg og Paal Nilssen-Love. Med på åpningskonserten drar de i år med seg Nina de Heney på bass, Signe Emmeluth på altsaksofon og Peter Evans på trompt. Sterke navn på alle plasser.

Evans og de Heney utvikler et deilig samspill, før de Heney og Solberg fører trialogen videre. Med flott trøkk i bandet, legger Nilssen-Love ned korte velrettede bidrag som kjører musikken rundt nye kurver og kroker.

Peter Evans tar det hele kjapt ned med et kontant grep om styrepinnen. Etter hvert utvikler det seg en samtale og vekselvirkning mellom Emmeluth og Evans som virkelig viser hvorfor vi nyter slik musikk. Med noen lange droneliknende linjer fra Emmeluth, de Heney og Evans, bidrar Nilssen-Love og Solberg med et repetitivt vamp som setter seg i rygg og bein.

En vidunderlig start. Neste punkt er Martin Küchen solo, med saksofoner og membran-baserte og andre hjelpemidler. Et fascinerende sett med en variasjon i uttrykket og reflektert bruk av hjelpemidlene, deriblant en batteridrevet kattefigur, som med sine lysende grønne øyne kan skremme både den ene og den andre.

Kveldens tredje sett er med Christian Wallumrød på elektronikk og et elektrisk sitherbrett, Qarin Wikström på vokal og elektronikk, og Anna Petrini på kontrabassblokkfløyte. Denne trioen var et resultat av Nordisk Kulturfonds program for utveksling mellom nordiske spillesteder og festivaler, et program kalt Puls. I Blow Out!s tilfelle er det samarbeiet med ILK i København som er kjernen.

Det blir et fascinerende møte med nye stememr og et nytt uttrykk. Den som kun forbinder blokkfløyte med tvungent spill i barneskolen har definitivt noe å vinne på å bli bedre kjent med et instrument som Petrini sitt, ett av de største i familien av blokkfløyter. En variert og uttrykksfull halvtime i et nytt lydlandskap.

Men det er kveldens avslutning som virkelig viser hva Blow Out! kan skape av muikkopplevelser. Med Sophie Agnel på klaver, John Edwards på bass og Steve Noble på trommer. Her blir det tett og vakkert, magisk og intuitivt samspill på øverste hylle. Magi, ren og skjær magi!

Her lever og puster musikken nesten av seg selv, og det er bare å la seg rive med. Det nytter ikke å stå på bredden og se den musikalske elva flyte forbi. Her må du hoppe i det og bli våt. Vær en glad laks. Dans over steinene, la musikken føre deg, kjenn etter.

Jeg har ingen følelse av hvor lang tid det tok, det eneste jeg vet er at det ikke var ett eneste sekund for langt.

Men så er det tid for å finne veien hjem igjen. Energien må spres utover flere dager!

Tekst: Johan Hauknes
Foto: Lars Jönsson


Peter Evans


Martin Küchen


Anna Petrini/Christian Wallumrød/Qarin Wikström


John Edwards


Steve Noble