Konserter

Høstjazz i Śląsk

PALMJAZZ, GLIWICE, POLEN, TIRSDAG 12. NOVEMBER – FREDAG 15. NOVEMBER 2019: I november ble det en jazztur til Polen, et land med en rikholdig jazzhistorie. Europa’s eldste jazzfestival startet opp i Krakow i 1954, bare ett år etter Stalins død. Zaduski Jazzowe — Allehelgendsdag jazzfestival — hadde sin 64. utgave tidlig i november i år.

Turen vår i november 2019, gikk ikke dit, men til den regionen i Polen som på norsk er kjent med regionens gamle tyske navn, vi betegner den til vanlig som Schlesien. På polsk er denne regionen i sør-østre Polen, der elven Oders øvre løp går gjennom hele regionen, kjent som Śląsk. Blant de i regionen som taler regionens gamle vestslaviske språk er den kjent som Ślůnsk.

Jazzfestivalene her er ikke like gamle som den i Krakow, men absolutt interessante. Hovedmålet mitt i år var 10-årsjubileet til Palmjazz i Gliwice, i den sør-østre delen av Śląsk, ikke langt fra Katowice. Dette er en festival som kurateres av pianisten Krzysztof Kobylinski fra Gliwice, artistisk direktør i Centrum Kultury Jazovia. Palmjazz finner sted i kultursenteret Jazovia, et senter som ligger på Stary Rynek, torget i gamlebyen.

Palmjazz er en langstrakt festival: første konsertdag var i år 4. november, siste dag er 6. desember. I tillegg til polske og amerikanske artister er det mange europeiske. Fra Tsjekkia, Italia, Sverige, Azerbaidsjan, Ungarn, UK, Slovakia, Canada, Litauen, Norge, Østerrike og Israel. De største navnene på årets festival er vel John Scofield, Jean-Luc Ponty, Nils Petter Molvær, David Murray og bassisten Avishai Cohen.

Jeg fikk med meg to polske grupper tirsdag 12. november – 2 Puma Project og Marcin Wasilewski Trio. Sistnevnte leverte denne dagen en kjempekonsert, mye bedre enn konserten på Victoria under ECM-festivalen i slutten av september i år.

To dager senere var det  Marcin Wyrostek Duo, trekkspill og slagverk. Kjempemoro, nesten som Stian Carstensen, men med mindre ornamentering. I tillegg kom kanadiske JazzLab Orchestra, et riktig spennende band. Fredag 15. november var det tid for Krzysztof Kobylinskis egen opptreden, Krzysztof Kobyliński & Friends.

Med stort klassisk orkester, AUKSO Orkiestra Marka Mosia, og med Erik Truffaz og Stanisław Soyka som spesielle gjester, det hele supplert med Kobylinskis eget band KK Pearls, en kvintett sammensatt av musikere fra Polen, Colombia og Israel, noe som også kan høres. Musikken er skrevet av Kobylinski, med tekster av Reut Rivka, vokalisten. Musikken er svært sangbar, og kan gjerne tas med i dusjen. Vokalisten Rivka dominerer musikken, hun er en skolert koloratursopran, og tar oppmerksomheten fra start til mål.

Jeg syntes ikke samarbeidet med det klassiske orkesteret fungerte optimalt, det ble mer ved siden av hverandre enn integrert. Men konserten som helhet var allikevel en stor opplevelse.

Ettersom det ikke var musikk i Gliwice 13. november, tok jeg en tur til Bielsko Biała, noen mil sør for Katowice. Der var det høstjazz, med festivalen Jazzowa Jesien, en ECM-festival som har pågått i 17 år. Tidligere år var den kuratert av Tomasz Stanko.

Hovednavnene i Bielsko i år var Django Bates, Brad Mehldau solo, Tigran Hamasyan med Trygve Seim og David Torn Trio. Jeg fikk med meg Giovanni Guidi Quintet med Francesco Bearzatti på saksofon. Svært ulikt «norsk» ECM-musikk, det var italiensk pasjon og sirkus som ble presentert. Strålende underholdning. I tillegg spilte Ambrose Akinmusire Quartet.

Moro.

Tekst: Ronny Johannessen
Foto: Palmjazz