Konserter

Innerligt och ärligt

TOP FIVE RECORDS, STOCKHOLM, LØRDAG 12. MAJ 2018: Mats Gustafsson är tveklöst ett fenomen. Han har gjort sig känd i hela världen genom att spela en mycket smal musik med saxofonen som vapen för en allt bredare publik, skapad av honom själv. För Gustafsson utgör musiken ett slags motstånd mot den rådande ordningen. Nu spelade han solo till Bengt ”Frippe” Nordströms minne och ära.

Var?

På Södermalms kanske mest okända och kortaste gatstump – Jakob Mommas gata – finner man en trappa upp i en lägenhet en skivbutik inrymd i ett av lägenhetens tre rum. ”Top Five Records” heter butiken och drivs av entusiasten Mattias Andersson. Här finns vinyl med progressiv rock, jazz, fri impro och många andra genrer. Ett ställe som inget vinylfreak får missa.

I detta rum hölls en konsert för att hylla Bengt ”Frippe” Nordström, död sedan snart arton år. Nordström blev en kultfigur när han gick på tvärs mot den rådande musikaliska ordningen, inspirerad av Ornette Coleman. ”Frippe” blev en av de första svenska musikerna som banade väg för den ”fria” jazzen.

Han gjorde en inspelning med Albert Ayler 1962. Ayler var en annan inspiratör för ”Frippe” som överlevde Ayler med 30 år.

Gustafsson gör tre improvisationer till minne av Bengt Nordström. I första delen attackerar han ett instrument av plast, en Grafton-sax, som Ornette Coleman använde. En svårspelad och skör sax som även Bengt Nordström blåste i.

Gustafsson väser, andas och läppar fram en berättelse på plastsaxofonen. Kalla det gärna för musikalisk poesi. Mellan numren berättar han om hur han just denna dag sökt efter Nordströms grav på Norra Begravningsplatsen i Solna och efter mycken möda hittat den. Nordström gillade inte sitt tillmäle ”Frippe”, berättar Gustafsson mellan numren. Och nog hade en mås varit framme på gravstenen. Det inristade namnet ”Frippe” var beskitet och kunde knappt läsas.

I ett andra kapitel om Gustafssons berättelse om Nordström tog han fram barytonsaxofonen och nyttjade detta akustiskt mäktiga instrument med en försiktighet som man inte kan tro att instrumentet kan förmås frambringa.
En märklig tillfällighet, berättar Gustafson om Nordström, är följande: Albert Ayler, en av ”Frippes” inspiratörer som han även spelat med, föddes den 13 juli 1936.

Och när föddes då Bengt ”Frippe” Nordström? Ja gissa! Naturligtvis den 13 juli 1936.

Bara en sån sak!

Innerligt och ömsint tycks Gustafsson möta sin inspiratör och musikaliska pappa, Nordström. Gustafsson gav för cirka fem år sedan ut en LP tillägnad Bengt Nordström (Utech).
Den här sommarkvällen i en solhet lägenhet på Söder, skruvade Mats Gustafsson upp en emotionell nivå långt över den meterologiska termometern.

Tekst og foto: Lars Grip