Konserter

CJF-åpning i strålende sol

COPENHAGEN JAZZ FESTIVAL, 6. OG 7. JULI 2018: Så er man i gang med jazzfestival i København også. Dessverre er salt-peanuts.eus utsendte en smule indisponert til å dekke alt det som bør dekkes på denne mastodonten av en festival, med 1300 konserter på ti dager, spredd over hele byen og forstedene, siden han har foretatt alle bookingene på JazzCup (med to konserter hver dag) og også er nødt til å være til stede på de fleste konsertene på stedet i år. Og anmeldelser derfra vil i hovedsak ikke bli omtalt, siden koblingene er litt for tette til hvem som spiller.

Derfor kommer det ingen omtale av trommeslageren Snorre Kirk Quintets strålende åpningskonsert eller tenorsaksofonisten Thomas Franck Quartets konsert med den amerikanske gitaristen Lennie Koonse senere fredagskvelden, selv om begge, under andre forhold hadde fortjent omtale.

Derfor startet salt-peanuts.eus utsendte med åpningskveldens siste konsert på 5e i Kødbyen, hvor vi fikk høre pianisten Søren Kjærgaard (for anledningen med synthesizer) og gitaristen Jonathan Utanes i et støysett, som fascinerte, men som ble i sterkeste laget etter en lang festivaldag.

Lørdagen åpnet med festivalstart på Frederiksberg. Nærmere bestemt utenfor Frederiksberg hovedbibliotek, hvor et av prosjektene fra gårsdagens store gratiskonsert i Kongens have holdt konsert. I den stekende sola fikk vi høre trompeteren Kasper Tranberg og altsaksofonisten T.S. Høegs prosjekt, The Traditional Eclectic Multi Generational Jazz Ensemble (hovedbildet), som fremførte 40-års jazzfestivalhistorie fra Copenhagen Jazz Festival. Her møtte vi musikere fra 20 til 70 år, med altsaksofonisten Maria Dybroe som den yngste, og trombonisten Ole Fessor Lindgren som eldstemann. Derimellom fant vi tenorsaksofonisten Anders Gaardmand, barytonsaksofonisten og klarinettisten Lars Greve, tubaisten Jacob Munck, perkusjonisten Ayi Solomon og trommeslagerne Jonathan Jull Ludvigsen og Ole Rømer.
Med Tranberg og Høegs morsomme ledelse, fikk vi en suggerende, rytmisk og spennende konsert, hvor flere av musikerne bemerket seg. Ved siden av de to kapellmesterne, merket vi oss spesielt Lars Greves fantastiske klarinettspill, som både var «tradisjonelt» og ytterst moderne, og Maria Dybroes fine solo i låten «Hymn». En fin åpning på festivalen i min bydel.

Ved siden av et par turer innom JazzCup og The Danish Jazz Quartet og Claus Waidtløw Quartet, rakk jeg også en tur innom en av gratiskonsertene i Kongens have, for å høre den unge pianisten og orkesterlederen Kathrine Windfeld og hennes Big Band. Hun uttalte nylig til den danske avisen, Politiken, at hun ønsket å gjøre storbandmusikik som kunne fenge ungdommen, og skal man dømme etter publikumsframmøte på godt over 1000 mennesker i haven, så hadde hun på mange måter lykkes.

Jeg har hørt dette storbandet noen ganger nå, og de utvikler seg hele tiden til noe nytt innenfor dansk storbandmusikk. Windfeld skriver fine komposisjoner, og arrangementene fungerer fint for det relativt unge bandet.

Så ga vi oss mens solen var på det varmeste, og lover å komme tilbake til uka, etter at man har hatt et par langøkter på JazzCup, hor vi presenterer blant andre pianisten Makiko Hirabayashi Trio, norske Come Shine, Lars Jansson Trio og Bernt Rosengren/Knut Riisnæs sekstett.

Tekst og foto: Jan Granlie


Snorre Kirk Quintet


Søren Kjærgaard


Jonathan Utanes