Innlegg

Kampenjazz høsten 2019

Høstens program på jazzklubben Kampenjazz — som holder til i Caféteatret på Grønland i Oslo — er nå offentliggjort.

 

Nå stråler høsten i jazzkjerka igjen

Kom til kjerka og se lyset! Musikkens lys! Vi lover at her blir det ikke noe gammaljazz! Her blir det friskt, nytt og moderne – fra første til siste søndag! Hør det nye – og det vakre – først på Kampenjazz!

Alle konserter foregår søndager i jazzkjerka Caféteateret, Hollendergata 8, med konsertstart kl. 20.00.

Huspoetens tips: Sjekk artistenes musikk på hjemmesider, streaming på Spotify, Beat eller Tidal, eller på brukerbaserte steder som Bandcamp, Soundcloud og Youtube. I disse «lydskyene» har mange artister lagt ut en rekke smakebiter av konsertopptak og platespor.

Men husk: Ingen av disse kan noensinne erstatte levende musikk på Kampenjazz. De vil alltid være en blek skygge av hva du vil oppleve i jazzkjerka på Grønland!

Hold deg orientert om hva som skjer:

https://www.facebook.com/Kampenjazz,
www.kampenjazz.no
https://www.instagram.com/kampenjazz/

 

Søndag 25. august kl. 20.00 – SESONGSTART: Mosambique Tre feat. Ivan Mazuze
Ivan Blomqvist: tangenter, komposisjoner, Kristian B. Jacobsen: bass, Henrik Lødøen: trommer, Ivan Mazuze: saksofon

Denne konserten arrangeres i samarbeid med Oslo Afro Arts Festival og Samspill International Music Network.

Denne søndagen avsluttes Oslo Afro Arts Festival med en konsert med gruppa Mosambique – «bandet som får folk ned fra barkrakkene og ut på dansegulvet» – i samarbeid med saksofonisten og nå etablert Kampenjazz-venn Ivan Mazuze, som jo har sine røtter i akkurat Mosambik.

Vær ikke i tvil: Ivan Mazuzes elegante og lekne saksofontone har sine røtter dypt i afrikansk tradisjon og rytmikk. Kall det verdensjazz, fusion eller afrikansk jazz, resultatet er uansett ekstremt hørbart!

For konserten er Mosambique strippet ned til tre musikere, og sammen med Ivan Mazuze gir de deg et musikalsk vitamin-kick fra Mosambik, bokstavelig talt, i alle kanaler!

Her sitter du ikke stille!

 

Søndag 8. september kl. 20.00 – PLATESLIPP: Hans Kjorstad «Vendingo utta’om råket»
Hans Kjorstad: fele, Frode Haltli: akkordeon, Håkon Thelin: kontrabass, Jan Martin Gismervik: trommer og vibrafon

Denne kvelden slippes Hans Kjorstads album «Vendingo utta’om råket». Dette er den første skiva felespilleren og jazzmusikeren Kjorstad gir ut med egne komposisjoner. Musikken er melodiøs, dynamisk og med stadig skiftende uttrykk. Den kan meget godt også oppleves som filmatisk.

Verket som framføres er framført offentlig kun én gang tidligere, på Victoria i juni 2017. Musikken tar utgangspunkt i sangbare melodier og utforsker derfra form, melodier og harmonier, pakket inn i varierende harmonisk språk og formprinsipp.

Sjekk ut vendingene!

 

Søndag 15. september kl. 20.00 – Kjetil Husebø: Piano Transformed
Kjetil Husebø: piano og elektronikk

Med musikkteknologi som eget bidragende instrument og kreativt verktøy, har Husebø formet et nytt og integrert instrument. Uttrykket skapes av et tett samspill mellom pianospill og elektronikk. Det gjør mer enn å bruke flygelet som lydkilde, elektronikken kontrollerer også uttrykket i sanntid. Han kaller instrumentet «Piano Transformed».

Lyd fra flygelet live-samples på flere måter og med ulike innfallsvinkler og verktøy. Men frykt ikke: det er det akustiske som står i forgrunnen. En vakker, overveldende, medrivende forgrunn, der det analoge blir forent med det digitale og skaper en høyere enhet. Som Roald Helgheim skrev om prosjektet:

Vil du vere med, så heng på!

 

Søndag 22. september kl. 20.00 – Anne-Marie Giørtz Trio
Anne-Marie Giørtz: vokal, piano, perkusjon, Eivind Aarset: gitar og elektronikk, Peter Baden: trommer, perkusjon og elektronikk, Asle Karstad: lyd

Lyden av Anne-Marie Giørtz’ stemme har vært en del av norsk jazzhistorie siden 1980-tallet. Siden da har den allsidige vokalisten vært å regne med, i band som Anne-Marie Giørtz kvintett/band, Ab und Zu og Trio de Janeiro. Hun er også lærer på høyskolenivå i musikk.

For ti år siden startet hun denne trioen med Eivind Aarset og Peter Baden. Det meste av musikken er skrevet av Giørtz. Trioen ga ut sin andre og foreløpig siste plate «Capital Punishment for Cars» i 2016.

Eivind Aarset har spilt med Giørtz i snart førti år. Han har vært en sentral pådriver for den elektronisk inspirerte jazzen i Norge i alle disse årene, gjennom egne og andres band. Peter Baden er også en velkjent og svært allsidig musiker. Kampenjazz’ kunnskapsrike publikum kan liste opp så mange sammenhenger de har vært med i at det ville fylle et helt sesongprogram.

Singlende, dundrende slagkraftig – jazz langs endeløse veier!

 

Søndag 29. september kl. 20.00 – Majãz m/ Khaled Habeeb
aleh Mahfoud: vokal, gitar, Rola Bakheet: vokal, Michaela Antalova: trommer, Shble Saleem og Khaled Habeeb: oud, Jamal El Attris: arabisk perkusjon, Jonas Cambien: synth, melodika og saksofon, Adrian Myhr: bass

Denne konserten arrangeres i samarbeid med Samspill International Music Network.

De tre syriske musikerne Saleh Mahfoud, Rola Bakheet og Shble Saleem – som utgjør kjernen i Majãz – kom alle til Norge som flyktninger. Det var først her i landet de begynte å spille sammen.

Med åtte musikere med røtter i Midtøsten, Europa og Norge har de gjort det til sitt varemerke ikke å la seg putte i noen kategorier. Men uansett hvor de befinner seg i det musikalske landskapet er de hjemme der.

Noen opplevde kanskje magien på Nasjonal jazzscene da de spilte under fjorårets Oslo World festival? Eller hørte du dem på Kampenjazz’ julekonsert i fjor? Vær klar for ny magi med nye samarbeidspartnere.

Dabke, taraab, pop, jazz? Ja, og mer til!

 

Søndag 6. oktober kl. 20:00 – Vigleik Storaas/Tor Yttredal Duo
Vigleik Storaas: piano, Tor Yttredal: saksofoner

To navn som har vært en sentral del av det norske jazzlandskapet siden …, vel, nesten siden noen la ned grunnsteinen.

De to spilte sammen første gang for over tretti år siden, og har ennå ikke sluttet. Som duo har de de seineste årene gitt ut de sterkt anbefalelsesverdige skivene «Chamber» (2015) og «Space In Between» (2017), begge på musikerbrødrene Tore og Roger Johansens plateselskap Inner Ear.

Yttredal og Storaas har samarbeidet i mange sammenhenger. Mange kjenner nok til samarbeidet med res.kamp. Elin Rosseland på hennes skive «Fair Play». I duo-formatet står det hovedsakelig originalstoff på programmet, men en og annen standardlåt sniker seg nok også inn. Det er først og fremst den intuitive kommunikasjonen som spiller en avgjørende rolle, med improvisasjoner i fritt spillerom.

Trenger vi å si noe mer?

 

Søndag 13. oktober kl. 20:00 – Udi Shlomo og The Diaspora House Project
Udi Shlomo: trommer, komposisjoner, arrangementer, Omri Abramov: saksofoner, Jesse Schilderink: saksofoner, Håvard Aufles: piano, David Andersson: bass

Denne konserten arrangeres i samarbeid med Samspill International Music Network.

Musikken til Udi Shlomo omfatter både originale komposisjoner og nye arrangementer av tradisjonell folkemusikk. Til sammen legger dette grunnlaget for energisk, varm musikk med rike melodier og spennende rytmer.

Musikk som peker mot alle verdenshjørner – akkurat som den diasporaen prosjektet henter sitt navn fra – utformes og foredras av Shlomo og hans medmusikanter. I tillegg til å skape musikken, er Shlomo også en eminent trommeslager. Av og til må du gi tapt i jakten på hvordan han skaper den musikken du hører fra hans instrument.

Dette er musikk for hjerne, hjerte og fot!

 

Søndag 20. oktober kl. 20:00 – PLATESLIPP: Jo Skaansar «Fange av mi tid»
Ine Hoem: vokal, Jo Skaansar: bass, Helge Lien: piano, Håkon Mjåset Johansen: trommer

Det er gått nesten 10 år siden Skaansars kritikerroste debutalbum «Den blåaste natt». Mange har spurt hvor han ble av. Men ikke Kampenjazz’ vitenrike publikum. De vet godt hvor bassisten og nå psykologen Jo Skaansar har vært. Og ikke minst at han har vært på scenen vår flere ganger.

Nå er endelig Skaansar klar – ikke bare med nytt band, men også med sin andre plate. Ei plate han har kalt «Fange av mi tid». På «Fange av mi tid» er ikke bare Skaansar bassist, bandleder og komponist. Han fortsetter også samarbeidet med 70-årsjubilanten Edvard Hoem.

Med Ine Hoem som en fortsatt viktig samarbeidspartner, og med Helge Lien og Håkon Mjåset Johansen skaper han musikalsk magi, i skjæringspunktet mellom jazz, folkemusikk og visekunst.

Bli fanget av Skaansars tid!

 

Trioens kunst på Kampenjazz
Tre søndager på rad – 27. oktober, 3. og 10. november – kan du møte tre av de fremste norske uttrykkene i dag for et klassisk jazzikalsk uttrykk – pianotrioen.

Her møter du tre norske trioer som vil vise deg noe av spennvidden i et uttrykk med forløpere som trioene til Nat King Cole, Bill Evans, Keith Jarrett, Paul Bley, Brad Mehldau, Svein Finnerud og mange andre.

Her får du servert tre norske trioer som alle dyrker det akustiske uttrykket. Men som ikke ligner på noen av de nevnte forbildene – eller på hverandre. Tre trioer som bygger på røttene og videreutvikler arven fra denne historien – på hver sin måte.

3 ganger 3 – trio hurra!

 

Søndag 27. oktober kl. 20:00 – Trioens kunst I: Moskus
Anja Lauvdal: piano og synth, Hans Hulbækmo: trommer, Fredrik Luhr Dietrichson: kontrabass

Da pianotrioen Moskus i november 2018 gjorde musikken fra Svein Finnerud Trios skive Plastic Sun på Høvikodden, fikk mange gåsehud. Som Finnerud-trioen gjorde det i sin tid, har pianotrioen Moskus satt sitt tydelige preg på hvordan moderne norsk jazz skal høres ut.

Med den siste plata, «Mirakler», har de ikke bare vist seg som et modent band, men også som et band med en klar musikalsk profil. Dette er lyden av ei gruppe som vet i vilken retning de vil. Men som også er åpen for at de havner et annet sted.

Lekent, kunnskapsrikt, med forståelse for tradisjonene, men ikke med overdreven respekt for den. Moskus veksler mellom utagerende lek og utforsking og dybdesøkende alvor, de kombinerer et personlig og modent uttrykk med ungdommelig energi og ubegrenset åpenhet.

Moskus lukter godt! Svært godt!

 

Søndag 3. november kl. 20:00 – Trioens kunst II: Maria Kannegaard Trio
Maria Kannegaard: piano, Thomas Strønen: trommer, Ole Morten Vågan: bass

Etter at vi i vinter fikk høre at Maria Kannegaard etter lengre tids sykdom hadde samlet trioen sin igjen — med Thomas Strønen på trommer og Ole Morten Vågan på bass — har vi sett fram til denne konserten. Da nyheten kom i vår om at Kampenjazz hadde booket trioen til konsert i november, var det mange hjerter som gledet seg.

Etter comebacket under Jazzfest i Trondheim i mai, har de spilt under Nattjazzen i Bergen og på Moldejazz. Ryktene går om skjellsettende, vakre opplevelser. En trio som har vært manges favoritt er på plass igjen, og kanskje på et høyere nivå enn for seks år siden.

Kannegaards tema er som vakre veteranbiler. Vakre, funksjonelle linjer på utsiden, en effektiv og kompleks organisme under dekselet som sørger for en miljøvennlig formidling. Og når de understøttes av to medmusikanter som kanskje har Norges største ører, kan det ikke bli annet enn vakker musikk.

Dette er konserten der du må være til stede!

 

Søndag 10. november kl. 20:00 — Trioens kunst III: Jonas Cambien Trio
Jonas Cambien: piano, André Roligheten: treblås, Andreas Wildhagen: trommer

Den som sier at pianotrio skal være piano, bass og trommer, er uten røtter i jazzhistorien. Med seg i sin trio har Cambien to markerte musikere, hver med sine karakteristiske uttrykk: André Roligheten på tenor- og sopran-saksofon og bassklarinett, og Andreas Wildhagen på trommer. En pianotrio med treblås, uten bass. Og du savner ikke bassen ett eneste øyeblikk.

Her er spor etter frijazzens mange røtter, så vel som fra John Cage og minimalistene. Samt mye annet. Musikken er en evig utforsking av klanger, med- og motlyder og perkussive ostinater, servert i et minimalistisk basert akustisk landskap

Her trives det frie og det stramme, det vakre og det røffe, det enkle og det komplekse sammen. Trioen spiller samtidsmusikk man kan nynne til, og frijazz man kan trampe foten til. I følge Audun Vinger passer musikken like godt til en italiensk mafiabegravelse som til et bryllup på Nesodden. Og det har han helt rett i!

Cambien i jazzkjerka? Kom igjen!

 

Søndag 17. november kl. 20:00 – Duo JEVAA: Bazz og lyrikk
Arild Andersen: kontrabass, Jan Erik Vold: vokal, poesi

Femti år etter at de begge debuterte på Moldejazz gjorde Jan Erik Vold og Arild Andersen en duokonsert samme sted sommeren 2018 til enorm jubel. Samme høsten som Vold jubilerer, gjør de en reprise til glede for også gamle venner.

Jan Erik Vold er i norsk sammenheng ikke bare uttrykket for jazzbeat-poesi. Avantgarde og provoserende. Innsiktsfull og vár. En samfunnsrefser med humoristisk sans. Han er en avantgardist som har evnet å bli folkeeie.

Men Jan Erik Vold er også musiker. I tematikken, i måten han skriver – og ikke minst hvordan han framfører sine tekster. Laidback, med en fortreffelig sans for frasering og timing. Ikke minst er det tydelig i hans mange møter med bass- og jazz-giganten Arild Andersen.

Året etter debuten i Molde for femti år siden, var de sammen på legendariske «Briskeby Blues», og resten er som kjent historie. Høsten 2019 fyller Jan Erik Vold utrolig nok 80 år, like utkrøpen i ord som den gangen.

I dag kan du høre ham i duoformat med pur-unge Andersen, så vidt fylt 74 år. Andersen tonesetter ordene fra Volds forfatterskap. Ikke tilfeldige låter, men med et gjennomarbeidet følge til tekstene. Med et syngende, briljant akkompagnement til Volds vidunderlige, lekende tekster.

Man blir blid ikke bare av å spise loff, man blir også blid av å lytte til Jan Erik Vold og Arild Andersen!

 

Søndag 24. november kl. 20:00 – Mikoo / Support: Ung Vokal
Vojtech Prochazka: piano, synth, Fredrik Rasten: gitar, Ina Sagstuen: vokal, elektronikk, Michaela Antalová: trommer, komposisjon

Mikoo er en ny gruppe av unge norske musikere med basis i og rundt Oslo. I sentrum av bandet er Michaela Antalová, en ung trommeslager og komponist som har overveldet mange av oss de siste par årene.

Bandet Mikoo er sammensatt av fire musikere med basis i samtidsmusikk og i improvisert musikk. Med nyanserte vekslinger i intonasjon, lydbilder, kirkemusikalske lydlandskap, og med store, åpne rom for improvisasjon. Mikoos’ debut-plate slippes i løpet av høsten 2019!

Kveldens support er Ung vokal. Dette er et helt nytt vokalensemble, etablert av Østnorsk jazzsenter. Det samler noen av våre mest lovende, unge sangere fra Østlandsområdet i alderen 15-20 år. Dette er et gehørbasert ensemble med fokus på rytmisk samsang og utforsking av vokalimprovisasjon. Ung Vokal er ledet av Ingebjørg Loe Bjørnstad

Du møter alltid det nye på Kampenjazz!

 

Søndag 1. desember kl. 20:00 – Helge Lien Trio med Tore Brunborg
Helge Lien: piano, Mats Eilertsen: bass, Per Oddvar Johansen: trommer, Tore Brunborg: tenor-saksofon

Helge Lien Trio og Tore Brunborg er hver for seg musikere som er velkjent for Kampenjazz-publikummet. Sammen er de et kollektiv som er vakkert, lyrisk, rått og eksplosivt!

På scenen en maikveld i 2019 møttes disse fire originale musikerne i et møte som satte dype merker i de som var til stede. Om Maijazz-publikummet slik ble det første, skal nå Kampenjazz også få oppleve denne kvartetten.

Helge Lien Trio ga i år ut sin tiende plate. Trioen har siden starten for tjue år siden vært ett av Norges ledende jazzband. Tore Brunborg har preget den norske jazzen i flere tiår med sin ekspressive stil og store musikalske forståelse. Alle fire er gode Kampenjazz-venner!

Sammen er de dynamitt!

 

Søndag 8. desember kl. 20:00 – Juletoner
Vertskap: Ina Sagstuen

Vi følger selvfølgelig opp tradisjonen! Til vår store glede har Ina Sagstuen overtatt stafettpinnen etter Heiða Karine Mobeck. Med Sagstuen ved rorpinnen for årets siste konsert, er vi sikre på det blir nok en fantastisk julekonsert på Kampenjazz.

Konserten vil samle en rekke musikere som bl.a. lar seg inspirere av julen. Kanskje blir det også noen tekster? Det, og mye mer, blir det fra Sagstuen og hennes venner! Noen ganger vil kildene til musikken være åpenbar, andre ganger er opprinnelsen nesten umulig å oppdage. Bli med på leken!

Det vil også i år serveres Mulligatawny-suppe til alle, før vi avslutter med det felles ønsket om at det også neste år må bli «Same procedure as every year, Ina»!

Deretter ønsker vi som vanlig hverandre god jul – og ses igjen neste år – 2020 – på Kampenjazz.