Innlegg

Pinligt at lukke ”nichemusikkens reservater”

Hvor er det pinligt endnu en gang at konstatere, hvor lidt politikerne og DR interesserer sig for dansk musik. Hvis de er glade for at lytte til, eller i det mindste stolte af, at kunstnere som Volbeat, Palle Mikkelborg, Sort Sol, NHØP, Jakob Bro, Sinne Eeg, Marilyn Mazur og mange andre sætter Danmark på det kulturelle verdenskort – så burde de forstå at vide, at man i det mindste må have platforme som P6 BEAT – DR og P8 JAZZ – DR – der i forhold til deres kolossale betydning er meget billige i drift – som en fuldstændig uomgængelig del af sin kulturformidling. At det overhovedet skal til diskussion er svært at fatte – og nu er det tilsyneladende indiskutabelt.

Det var slemt nok, da man i sin glathed og leflen for det brede publikum i 2011 gemte den, gode, sjove og fantastiske musik væk fra FM kanalerne og ud på DAB’en – helt bogstaveligt – fordi analyser havde vist, at der var lyttere som lukkede for radioen når de ”f.eks. fik kastet lyden af en saxofon i hovedet”. Og det gjaldt jo om at have så mange lyttere som overhovedet muligt, så man kunne konkurrere med Voice, radio 100 og hvad der ellers er af pop kanaler, der stort set alle spiller den samme musik.

Nu fik vi, der interesserer os for lidt mere (og heldigvis er vi ret mange), så vores egne legepladser på hengemte DAB kanaler, der krævede særlige digitale modtagere – som vi så anskaffede os….(mens børnene på de rigtige legepladser ikke fik mulighed for at lære meget andet end popmusik at kende). Det var i det mindste godt for os lyttere – og for utrolig mange dygtige danske rytmiske musikere og komponister – for når man bruger sit liv på at kreere og indspille musik – vil man jo gerne blive lyttet til, få lidt feedback og måske endda et skulderklap med på vejen – så kan det være, man både overlever og fortsætter og giver os andre endnu mere.

Hvordan kan man sige, at man opprioriterer den danske musik, når man skærer 40 % af musikkens sendeminutter væk? Det er som at narre slik fra børn. Det er jo løgn og latin, uanset at man taler om at løfte den danske musiks andel fra 40 % til 48 %. Og når man så lige netop lukker de kanaler, hvor andelen af ”indie musik”, og dermed den danske musik, er bedst repræsenteret, er det jo kun endnu mere paradoksalt.

I bund og grund er det selvfølgelig den gode musik, der tæller – og den producerer vi masser af i Danmark. Vi er rige på talent og på musik. Så rige, at vi kommer langt ud i verden med den. I Sverige, Norge, Tyskland, Frankrig, England, Japan, Kina…..spilles der f.eks. masser af dansk jazzmusik på FM kanaler med flere hundredetusinde lyttere – det er fakta. Mens man i DK nu vil lukke det ”man” kalder nichemusikkens reservater, som man skabte i 2011. Og hvis nogen skulle være i tvivl: Uden ”nichemusikken” i dag, så har vi ingen ny musik overhovedet i morgen.

Peter Littauer
Sundance Music, JazzKlubben, Jazzcup