På skive

BLICHER / HEMMER / GADD

«Get That Motor Runnin’»
MQA-CD C-NUT13

Mange er av den oppfatning at den amerikanske trommeslageren Steve Gadd er verdens beste på sitt instrument, uansett hvilken musikalsk stilart man beveger seg innenfor. Og skal man gå ut fra hvem han har spilt sammen med opp gjennom årene, så er listen over stjerneartister nærmest uendelig, fra hans egne band Steve Gadd Band og the Gadd Gang, via Patti Austin, B.B. King, Charles Mingus, Chick Corea, Steely Dan, Simon & Garfunkel, The Manhattan Transfer, Paul Simon, George Benson, Eric Clapton, James Brown, Milt Jackson, Yusef Lateef, Rickie Lee Jones, Paul McCartney, Michel Petrucciani, Weather Report, Dr. John osv. osv.

Derfor var det et varp da den danske saksofonisten Michael Blicher og landsmannen og organisten Dan Hemmer, for noe år siden fikk med seg verdensstjernen i en trio, for å spille drivende orgeljazz.

Før de gjorde denne nye platen har de gjort to plater, «Blicher Hemmer Gadd» i 2014 og «Omara» som kom i 2018. Og på grunn av samarbeidet ed Gadd, har de to danskene opplevd et eventyr for to musikere, å reise verden rundt med verdens beste trommeslager.

Deres nye innspilling, «Get That Motor Runnin’» er delvis innspilt live i Birkerød i Danmark (spor 1 og 6), i Esbjerg (spor 4), mens resten er gjort i Finland Studio.

All musikken er laget av Blicher, og befinner seg trygt og godt innenfor den swingende orgeljazzen, slik vi kjenner den fra en rekke organister opp gjennom årene. Men allikevel blir det noe personlig over det hele når to dansker kaster seg ut i denne formen for jazz sammen med kanskje den mest «stabile» trommeslageren i verden (hør bare på trommesoloen i fjerdesporet «Samba de Menino»). Da blir det ikke mye «slinger i valsen», men perfekt musikk som kompes med millisekunders presisjon, og hvor man kan høre at de to dansker koser seg «glugg i hjæl».

Nå kan man selvsagt stille spørsmål om hvor spennende den musikken de serverer egentlig er. Men det er ingen tvil om at det tekniske er på plass. Og timingen til Gadd er jo nesten ut av denne verden. Så presis og til stede hele veien. Men allikevel blir dette ganske alminnelig orgeljazz, som, for det første mangler litt av det orgel-trøkket vi kjenner fra Jimmy Smith, Lonnie Listen Smith og de andre som hadde denne musikken godt innenfor ryggmargen. Saksofonspillet til Blicher er helt på plass, men heller ikke slik man har hørt fra noen av de afroamerikanske musikerne opp gjennom årene.

Alle tre er på plass fra start til mål, men jeg hadde kanskje ønsket meg enda mer energi og «trøkk» i frasparkene fra alle tre musikerne. Jeg vet jo at Gadd er i stand til det, så er det bare for de to andre å slippe seg helt løs og la det stå til. Og live vet jeg at dette fungerer mer enn godt nok en sen kveld på klubb.

Jan Granlie

Michael Blicher (s), Dan Hemmer (org), Steve Gadd (dr), Paul Carrack (v)