På skive

HEAVEN

«Iapoe»
CLEAN FEED CF491LP

Den danske saksofonisten Henrik Pultz Melbye, har de senere årene vært en viktig stemme innenfor den fritt improviserte musikken i Danmark. Han er utstyrt med en helt egen stemme i hornet, som jeg nesten ikke har hørt siden Albert Aylers dager. Trommeslageren Ole Mofjell er nordmann, men har oppholdt seg i København de senere årene, men har nå flyttet hjem til Norge. Tiden i København benyttet han svært godt, og perioden ble benyttet til å utvikle seg til en svært spennende trommeslager i «arven» etter, for eksempel, Paal Nilssen-Love. Han har de senere årene markert seg i en rekke musikalske prosjekter fra starten (?) med saksofonisten Mette Rasmussen og bassisten Elsa Bergman, via en rekke ad hoc-prosjekter i miljøet rundt konsertstedet 5e, samarbeid med vokalisten Natalie Sandtorv og til det duoprosjektet vi møter han i her.

Sammen er de to duoen Heaven, som har sluppet gjennom nåløyet til det portugisiske selskapet Clean Feed, ledet av Pedro Costa, som har en egen forkjærlighet for hva som foregår i den skandinaviske, og særlig den norske, delen av den fritt improviserte musikken.

På platen får vi fem spor som alle er skapt i fellesskap i Vanløse i utkanten av København i september i fjor. Og først og fremt er det energien som særpreger denne innspillingen. Spesielt på grunn av Pultz Melbyes særegne saksofonspill.

Som før nevnt har han mye Albert Ayler i saksofonstemmen, men når han virkelig «fyrer den af», kan man også få en følelse av at danske Jesper Zeuthen har hatt en innvirkning på hvordan han spiller. Spillet er rått og vitalt, og selv om det ikke går like «vilt» for seg hele veien, så fungerer det mer enn godt nok.

Mofjell har utviklet seg til å bli en stilsikker freejazz-trommeslager, med kreativt og fint spill i sammenhengen. Men det er i hovedsak Pultz Melbye som legger føringene for hvor de to skal bevege seg musikalsk.

Dette er blitt en plate man skal bruke tid på. Man skal sette seg godt til rette, skru opp volumet og ta musikken til seg, og la den være hovedfokus for en stund. Skal man absolutt være kritisk til noe på platen, så kan man kanskje tenke seg at musikken kan bli litt statisk, og at man gjerne kunne tenkt seg et eller to instrumenter i tillegg til saksofon og trommer. De varierer ikke spillet så mye, så en hel plate med de to kan kanskje bli litt i meste laget for noen.

Jan Granlie

Henrik Pultz Melbye (ts), Ole Mofjell (dr)