På skive

IRENE BECKER / AVIAJA LUMHOLT

«Magic Mystery Moon»
STEEPLE CHASE SCCD33126

Pianisten Irene Becker kjenner vi best fra Pierre Dørge New Jungle Orchestra, hvor hun har vært med siden starten. Hun var også med i et av de første rene kvinnebandene i Danmark, Hos Anna og i Marilyn Mazurs Primiband. Hun har også jobbet mye med verdensmusikk, noe hun har bragt med seg inn i «jungelorkesteret».

Aviaja Lumholt er grønlandsk/dansk. Hun er oppvokst i Japan, Grønland og Danmark, og har studert musikk både på Grønland og i Danmark, og har vært involvert i blant annet New Jungle Orchestra, Klüver’s Big Band, med Marilyn Mazur og med Rasmus Lybert.

Da hun var 12 år, flyttet familien til Thule. Hennes grønlandske mor inviterte jevnlig gamle menn og kvinner fra byen til å synge og fremføre den lokale trommemusikken og trommedansen, noe som fikk unge Aviaja til å ville finne ut mer om denne kunstarten. Det førte henne til universitetet, og nå, mange år etter, er hun en sterk utøver av den grønlandske musikktradisjonen i Danmark.

På «Magic Mystery Moon» er det store innslag av denne musikken vi får høre. Lumholt synger i den grønlandske tradisjonen, ofte ordløst, som ligger nærmere den samiske musikken enn noe annet av nordisk musikk.

Vi får 10 låter, som med unntak av «Kiss Me In Neanderthal», som er gjort av Pierre Dørge, er gjort av Becker, men med hjelp av forskjellige tekstforfattere som Emily Dickinsson, Ib Michael, Vagn Lundbye og Aviaja Lumholt.

Med seg på platen har de gode venner fra «jungelorkesteret», som Pierre Dørge (gitar), Morten Carlsen (tenorsaksofon og taragot), og et par av de «nye» jazznavnene i Danmark – trommeslageren Anders Provis og Kirk Knuffke, som spiller fint trompet på åpningssporet «Heart We Will Forget».

«Magic Mystery Moon» er blitt en fin og interessant plate, hvor det grønlandske kommer godt fram. Lumholts stemme er sterk og klar, og vi tror på henne, enten hun synger tekst eller ordløst, på den måten at hun har en sterk stemme som overbeviser.

Musikerne som medvirker gjør en fremragende innsats, spesielt liker jeg Morten Carlsens saksofonspill, som passer perfekt inn i sammenhengen.

Becker skriver fine komposisjoner, som har mye grønlandsk i seg, samtidig som hun trekker inn flere verdensmusikk- og jazzelementer som gjør musikken spennende, som for eksempel i tredjelåta «Magic Mystery Tour».

Dette er blitt en spennende plate, med et musikalsk prosjekt jeg gjerne hører på en scene i Kongens by.

Jan Granlie

Irene Becker (p, keys), Aviaja Lumholt (v), Morten Carlsen (ts, taragot), Anders Provis (dr) og Kirk Knuffke (cor)