Den danske pianisten, Jacob Christoffersen tror jeg er en av de danske musikerne jeg har hørt mest fra min possisjon bak disken på Jazzcup i Gothersgade i «kongens by». Han har sine egne band, samt at han er med i utallige bandkonstellasjoner, både «ad hoc»-prosjekter og mer faste band, og han har medvirket på over 60 plateinnspillinger. HI perioden 2001-2011 spilte han keyboards i det danske rockebandet Shu-bi-dua, men etter det er det som jazzpianist han har vært mest å høre. Han begynte å få pianotimer som 9-åring, startet sin musikalske karriere som 12-åring, og som 17-åring fikk han sin første jazzpris «Sørens penger».
Han har utgitt fire jazzalbum under eget navn på Stunt Records: JazzXperience (1999), Facing The Sun (2005), JC3 (2011) og We Want You (2016) – sistnevnte ble kåret til ‘Årets album 2016′ i Jazz Special.
Han har vært med på utallige innspillinger og har opptrådt i popsammenheng med blant andre: Majbritte Ulrikkenholm, Ole Kibsgaard, Hanne Boel, Ridin’ Thump, Søs Fenger, Kaya Brüel, Sanne Salomonsen, Anne Dorte Michelsen og Shu-bi -dua. I jazzsammenheng har han spilt med bl.a. Curtis Stigers, James Moody, Kenny Washington, Gregory Hutchinson, Jeff ‘Tain’ Watts, Joey Baron, Billy Hart, Jimmy Cobb, John Abercrombie, Scott Colley, Till Brönner, DR Big Band, Alex Riel, Chris Minh Doky, Lars Møller, Kristian Jørgensen, Lennart Ginman, Hans Ulrik, Tomas Franck, Jesper Thilo, Bo Stief, Jesper Lundgaard, Jens Winther, Anders Bergcrantz, Peter Asplund og Sinne Eeg.
På den nye platen møter vi han sammen med bassisten Thomas Fonnesbæk og trommeslageren Rasmus Kihlberg, og vi får servert 13 låter hvor 11 er komponert av Christoffersen, mens rockebandet Gasolin står for «landeplagen» «Hva’ gør vi nu, lille du?» og den tradisjonelle «Danny Boy» som avrunder albumet.
Jeg har alltid satt stor pris på Christoffersens pianospill, der han beveger seg like uanstrengt fra mainstreamen, via be bopen og over i det mer moderne og lyriske, som i åpningssporet «Bargemon». Hadde jeg ikke visst bedre, hadde jeg trodd dette var Carsten Dahl. Men, heldigvis finnes det flere pianister enn unge Dahl i Danmark, og Christoffersen, som ikke er så godt kjent i Norge, er en musiker man skal merke seg. Det samme gjelder bassisten Thomas Fonnesbæk, som mange regnes som den nye Niels-Henning Ørsted Pedersen. Han er en mester teknisk, og spiller nydelig nesten uansett hvilken konstellasjon han settes inn i.
Andresporet «A Good Day» har noe «jarrettsk» over seg, med et stødig rockespill i trommene til trioens minst kjente musiker, Rasmus Kihlberg, som jeg ikke kan huske å ha hørt gjennom alle årene bak disken på plateforretningen og spillestedet Jazzcup. Men her legger han et fint grunnlag både for Fonnesbæk og Christoffersens fine, og litt funky pianospill.
Gasolin var i mange år et av Danmarks ledende rockeband med vokalisten Kim Larsen i front. Og «Hva’ gør vi nu, lille du?» var deres megahit. Her får vi en adskillig roligere og mer «behersket» jazzversjon av låten fra de tre, og det låter fint og som en svingende jazzballade (nesten).
Gjennom hele albumets 13 låter og 67 minutter og 22 sekunder, er det det litt funky pianospillet som er det førende. Så får vi bare leve med at Christoffersen av og til plukker fram Fender Rhodesen. Men det skjer ikke på en måte som «tar over» for det nydelige spillet hans. Og med Fonnesbæk og Kihlberg samarbeider han med utmerkede musikere som understøtter og gjør platen til en fin helhet. Og Fonnesbæk sine soli på noen av låtene er fremragende og «pise gode», som man sier i Danmark. Og hyllesten «Long Tall Dexter», som selvsagt er til Dexter Gordon, er en liten perle, som jeg er overbevist om at «Gordonsen» digger i det hinsidige. Og «Excuse my Blues» kunne blitt en standard som sistenummer på en rekke jazzbands konserter. For her svinger det strålende. Og trioens spill i «Armando’s Blues» er strålende, før de runder av med «Danny Boy», i en fin versjon, så har vi fått en drøy time med utmerket pianotriojazz, fra en dansk pianist som bør få mer oppmerksomhet, også her oppe hos «fjeldaberne».
Innspillingen er utmerket gjort av maestro Thomas Vang i The Village Recording den 18. og 19. oktober 2023, og lyden er hele veien nydelig, og det høres ut som trioen sitter og står rett foran meg i skrivestuen gjennom hele platen.
Jan Granlie
Jacob Christoffersen (piano, Fender Rhodes), Thomas Fonnesbæk (double bass), Rasmus Kihlberg (drums)