Nye skiver og bøker


flere skiver og bøker...

Skiver du bør ha


flere anbefalte skiver...

Våre beste klipp


flere filmer...

Ledere og debattinnlegg


flere debattinnlegg...

På skive

JANNE MARK

«Pilgrim»
ACT 9735-2

Det starter med den norske trompeteren Arve Henriksen og den danske pianisten Henrik Gunde i den vakre «Igen berørt», før den danske vokalisten Janne Mark kommer inn med sin stemme som passer perfekt inn i en litt «himmelsk» stemning.

Slik starter den første innspillingen på det tyske selskapet ACT, hvor det synges på dansk. Og for det europeiske publikum sør for Schleswig-Holstein, skal forstå noe som helst av hva det synges om, er tekstene i tillegg til de danske originalene, også trykt på engelsk i coveret.

Janne Mark er født i Struer ved Limfjorden, og er vokst opp med diverse sountracks fra 80-årene i et ellers ikke altfor musikalsk hjem. Hun debuterte i bandet B-wave, som vant Danmarks Radios Zig Zag-program, som var et slags ungdommens Melodi Grand Prix. Dette var i 1992, og etter det har hun rukket å gjøre tre album, men det er først nå, med albumet «Pilgrim», at hun virkelig blir lagt merke til utenfor Danmark, noe som i hovedsak skyldes at platen utgis på ACT.

Ved siden av Henriksen og Gunde, medvirker også Esben Eyermann på bass, Jesper Uno Kofoed på trommer og Gustaf Ljunggren på lap steel gitar. Mesteparten av stoffet er laget av Mark, med unntak av en trompetintro, som Henriksen står ansvarlig for, et par arrangementer som er gjort av Eyermann og noen av Gunde. I tillegg gjør de «Gå stille og tyst» hvor teksten er skrevet av Halfdan Rasmussen.

Jeg må bare innrømme, at jeg var ytterst skeptisk til denne innspillingen da jeg satte den i spilleren første gang. Men etter å ha hørt den noen ganger, har den vokst kraftig. Ikke minst på grunn av Arve Henriksens vakre og kreative bidrag, som gjør platen til noe særegent. Mark synger fint og musikken er tilpasset hennes stemme nærmest perfekt, men jeg føler at hun forsvinner litt i lydbildet. Kan hende er det mine ører som begynner å svikte, men jeg synes at mye av teksten glir litt sammen og blir litt grøtete og vanskelig å oppfatte. Men siden tekstene forefinnes i coveret, så klarer jeg meg.

De andre musikerne blir litt statister i forhold til Mark og Henriksen, selv om Gundes pianospill hele veien er strålende. Men det er heller ikke nødvendig at de briljerer. De er der for å lage en helhet i musikken, og for å understøtte Mark og Henriksen i front.

Nå er jeg relativt overbevist om at dette hadde blitt et helt annet resultat, og adskillig mer som et litt ordinært ACT-album uten Henriksens til tider strålende trompetspill. Derfor har det vært et godt trekk å få med den sympatiske stryningen på dette opptaket.

For det er blitt en litt annerledes og veldig fin plate fra den ACT-debuterende dansker. En ettertenksom og litt «hellig» plate, som gjerne kan spilles mens man tilbringer de tidlige timer i sengen en søndag, mens den kalde vinden uler utenfor. Og sjettesporet «Elsket favnet, husket savnet» er en pop-perle man bare må like. Og sjekker du ut den først, så forstår du at dette er en jazz/pop-plate med litt «religiøse» overtoner, som du slett ikke trenger å være medlem av noen statskirke eller religiøs sekt for å like.

Jan Granlie

Janne Mark (v), Arve Henriksen (tp), Henrik Gunde Pedersen (p, celeste), Esben Eyermann (b), Jesper Uno Kofoed (dr), Gustaf Ljunggren (lap steel)