På skive

JOHANSSON / AGNAS / GRADEN

«Bakgrundsmusik»
BAKGRUNDSMUSIK RECORDS BGR001

Den svenske, nystartede trioen, Bakgrundsmusik, bestående av saksofonisten Per Texas Johansson, trommeslageren Konrad Agnas og pianisten Johan Graden, har med sin debut gjort komposisjoner vi kjenner vi cooljazzen, og først og fremst låter som er komponert av Lennie Tristano. Men vi får også et par låter av Lee Konitz og en av Warne Marsh. Musikk, som etter min mening, i stor grad er blitt oversett i all moderniteten de senere årene. De tre var (og er) store komponister, som lagde kompliserte musikalske mønstre, som, i alle fall blåserne, hadde visse problemer med å følge. Men på denne innspillingen, hvor mesteparten av blåsarbeidet er overlatt til Per Texas Johansson, med litt hjelp av trombonisten Mats Äleklint på «Leave Me», nøler man ikke et sekund.

Det starter med Lee Konitz «Palo Alto», og det er bare å senke skuldrene og ta imot. Den går raskt over i Tristanos «It’s You» som låter storartet, før pusteøvelsen «Lennie’s Pennies» følger, og Johansson får bevist hvilken eminent saksofonisten og klarinettist han er. I «Nersery Rhyme», får også Johansson kjørt seg, både på bassklarinett og klarinett, og det hele låter fantastisk.
Og slik fortsetter det. Vi får «Lennie Bird», Warne Marsh’s «Background Music», «Wow», «April», og «Sound Lee», før de kan puste ut med «Leave Me», som siste låt ut.

Og de gjør det hele på sin helt egne måte. Her er det ikke snev av kopiering av de gamle mestere, men trioens helt eget uttrykk, et uttrykk som ligger mye mer opp i dagens moderne lyduttrykk enn originalene fra 50-tallet.
Per Texas Johansson har for lengst bevist at han er en glimrende «treblåser», mens Konrad Gagnas, som er det nye stjerneskuddet blant svenske trommeslagere, følger Johansson til døren med både moderne, fritt spill, og i cooltradisjonen til originalene. Pianisten Johan Graden her også et moderne uttrykk, men der det passer går han tilbake i historien, og plukker fram et pianospill som om det var Tristano selv, eller en svensk pianist med Lars Gullin.

Men det er moderniseringen av dette fantastiske musikalske stoffet, og de tre’s tette samspill som gjør denne innspillingen til en strålende plate. Og når Johansson trekker fram bassklarinetten, som han behersker bedre enn noen, som i «Lennie Bird», så er det bare å gi seg over.
Trombonisten Mats Äleklint medvirker i avslutningssporet «Leave Me», og sammenm med Johanssons kontrabassklarinett, så får vi en mer enn verdig avslutning på en av årets tøffeste plateinnspillinger.

Nå har Per Texas Johansson gjort et slags comeback på jazzscenen, etter flere år som sykepleier. Den svenske og nordiske jazzen skal være mer enn glade for at han endelig er tilbake, og sammen med Agnas og Graden har han laget et mesterverk av en hyllest til Lennie Tristano, Lee Konitz og Warne Marsh!

Jan Granlie

Per Texas Johansson (cl, bcl, kontrabasscl, fl, fagott), Konrad Agnas (dr), Johan Graden (p), Mats Äleklint (tb)