På skive

KAJA DRAKSLER OCTET

«Gledalec»
CLEAN FEED CF417CD

Den slovenske pianisten Kaja Draksler har valgt å bosette seg i Amsterdam, hvor hun også har studert, noe som har ført til at hennes musikalske ståsted har endret seg radikalt siden første gang vi hørte henne med hennes Aqropolis Quintet på 12 Points-festivalen i Porto for noen år siden.

Hun har gjort en del spennende innspillinger de senere årene, hvor kanskje hennes soloplate og duoplate med Susana Santos Silva på Clean Feed har vært de mest spennende. Men så kommer hun med sin oktett og platen «Gledalec», som på mange måter snur opp ned på alt vi har hørt fra henne tidligere. Her får vi resitasjoner og freejazz i skjønn forening, og selv om vi ikke forstår stort av tekstene (blant annet fremført på spansk og residert/sunget av vokalisten Laura Polence), så fungerer det.

Musikken, som er det viktigste, er frittgående, kanskje takket være saksofonisten og klarinettisten Ab Baars, som jeg vet Draksler har stor sans for, som en viktig bestanddel på de to platene. Men hele veien føles det som om Draksler har full kontroll og styringen på prosjektet. De to vokalistene Polence og Björk Nielsdottir, lager en, til tider, kirkelig stemning over det hele, som er sjarmerende og spennende, og allerede fra starten, med låten «Mirabile Mysterium / Births» med tekst av Pablo Neruda, er vi inne i det kirkelige. Litt overraskende, kanskje, for oss som har hørt Draksler i mer fritt landskap tidligere, eller som leder av band med trøkk og energi. Men det varer ikke så lenge. Snart er hun og bandet godt inni i det fritt improviserende, og sjarmøretappen er i gang.

Og selv om dette er musikk man ikke har sjans til å klappe til på en og tre, så er det gjennomgående spennende musikk, som skiller seg kraftig ut fra det meste annet man hører fra jazzscenene nå om dagen. Men hele veien er det en «voksen» versjon av den relativt unge pianisten, komponisten og orkesterlederen Kaja Draksler vi får høre. Og innimellom «kliner» hun til med strålende pianospill slik vi kjenner det fra tidligere møter. Musikken er gjennomgående spennende, og musikerne hun har invitert inn i oktetten gjør alle en fremragende jobb.

«Gledalec» er rett og slett blitt en plate i skjæringspunktet mellom jazz og samtidsmusikk, som er så langt fra det vi hadde forventet å høre fra den unge pianisten, som det nesten er mulig å komme. Og hele veien låter det forførende og spennende.

Jan Granlie

Kaja Draksler (p, cond), Björk Nielsdottir (v), Laura Polence (v), Ada Rave (ts, cl), Ab Baars (cl, ts, shakuhachi), George Dumitriu (vio, viola), Lennart Heyndels (b), Onno Govaert (dr, orc perc, p)