Årets første utgivelse på selskpet INTAKT er en stor overraskelse. Riktignok har den sveitsiske trommeslageren Lucas Niggli medvirket på 24 innspillinger på selskapet, og skulle være kjent nok, men å sette han sammen med bassklarinettisten Jan Galega Brönnimann og den afrikanske balofon-og kalimbaspilleren Aly Keïta var en overraskelse.
Balofon- og kalimbaspilleren Keïta kommer fra Vest-Afrika, og har spilt med og inspirert en rekke jazzmusikere til å ta i bruk elementer fra den vestafrikanske musikken som en naturlig del av sin egen musikk. Folk som Joe Zawinul, Jan Garbarek, Trilok Gurtu har alle blitt inspirert av denne mannen. For Europa ble han vel først kjent i sin medvirkning på Hans Lüdemann’s Ivoire Trio.
På «kalo-yele», får vi servert 10 komposisjoner, fordelt på de tre musikerne. Det høres at det er Niggli som er pådriveren her, og de tre lager et originalt og tøft lydbilde gjennom de 10 låtene. All musikken har sine klare røtter i Vest-Afrika, og kombinasjonen vestafrikansk balafon og kalimba med bass- og kontrabassklarinett, sopransaksofon og Nigglis lette og fine trommespill er ytterst fascinerende, og det hele ligger et godt stykke utenfor det vi er vant til å få fra INTAKT.
Hele veien er dette rytmisk fundert, på den afrikanske måten. Tidligere han man hørt den italienske bassklarinettisten Louis Sclavis gjøre noe av det samme (på en trioplate han spilte inn i Afrika). Men i motsetning til Sclavis, så låter dette mer homogent og tett. Man har liksom ikke bare reist på tur, møtt musikere og spilt inn låter sammen. På «kalo-yele» er det et samspilt band vi får høre.
Og det hele er blitt interessant og spennende. Vi får kontraster i Keïta spill mot Nigglis europeiske trommespill, og over det hele svever de forskjellige klarinettene til Brönniman, og holder det hel sammen. Vakkert og spennende!
Jan Granlie
Aly Keïta (balafon, kalimba), Jan Galege Brönnimann (bcl, contrabcl, ss), Lucas Niggli (dr, perc)