På skive

KIRA SKOV / MARIA FAUST

«In the Beginning»
STUNT RECORDS STUCD 17012

Den danske vokalisten Kira Skov og den estiske saksofonisten Maria Faust, har i lengre tid kjent hverandre via sine respektive «bedre halvdeler», saksofonisten Ned Ferm og bassisten Nikolai Munch Hansen. Nå har de gjort sitt første plateprosjekt sammen i (hold dere fast) Ilmjärve Jumalailmustamise, ei kirke, «in the middle of nowhere» i Estland, sammen med musikere de har spilt sammen med i sine respektive prosjekter de senere årene.

Og det er bare å fastslå med en gang: Dette er blitt en fantastisk fin innspilling, hvor spesielt Kira Skovs stemme glitrer, og Faust arrangementer er aldeles strålende.

Vi får ni komposisjoner som alle henger sammen på en strålende måte, og hele veien er stemmen til Kira Skov i front, som om var det Savage Roses Anisette som sto der. Men selv om sammenligningen med Anisette er der, så er Kira Skov helt annerledes. Hun er en slags kombinasjon av Anisette og Björk, kanskje? Hun synger helt nedpå, følsomt, innlevende og inderlig, som om det gjaldt livet. Det er faktisk sjelden man hører vokalister med en like sterk og inderlig stemme som Skov, noe vi har kunnet høre på flere av hennes tidligere soloplater, og for oss i jazzavdelingen, så er hennes tolkninger av Billie Holiday store og helt spesielle.

Maria Faust er den  litt «religiøse» av de to, noe som kan komme fra hennes estiske bakgrunn. Hun lager arrangementer og sammensetninger som bare er perfekte til Kira Skov. Hennes saksofontoner er mer eller mindre ubetydelige i denne sammenhengen, mens hennes arrangementer tyder på en utstrakt kunnskap om den estiske, klassiske religiøse folkemusikken, i tillegg til at hun kjenner musikantene nærmest ut og inn, og har laget de perfekte arrangementene til Skov og medmusikantene.

Musikken kan på mange måter kalles sakral og kirkelig, men selv om den er det, så leverer musikerne innslag som går utenom og utenpå det vi er vant til å høre fra kirkemusikere. Hør for eksempel på den nydelige «Harvest Brides», hvor Faust slipper til med en nydelig solo, og Skov synger aldeles nydelig.

I det hele tatt er dette en plate som vil rage høyt når årets innspillinger skal kåres. Her opplever vi en gjeng musikere som leverer varene så til de grader, med en av Danmarks sterkeste vokalstemmer i front, og med Maria Fausts utrolig vakre arrangementer for en gjeng musikere som vet hvor Maria vil, og som leverer til de grader.

«In the Beginning» er rett og slett blitt en strålende innspilling, som jeg gleder meg til å høre live. Kira Skov og Maria Faust er rett og slett en av de beste og mest originale duoene den Skandinaviske jazzen har å by på per i dag.

Jeg oppfordrer med dette Vossa Jazz 2018 til å booke dette laget av musikere til kirkekonsert i Vangskyrkjo. Eller for den saks skyld også Moldejazz, Kongsberg Jazzfestival, Copenhagen Jazz Festival, Stockholm Jazzfestival eller andre festivaler eller klubber som har et godt forhold til sin lokale kirke, til å få denne gjengen på besøk. For vakrere musikk i en kirke får man rett og slett ikke! Nydelig! Og Jazzkaar i Tallinn har tatt oppfordringen, og har dette prosjektet som åpningskonsert på årets festival i april.

Platen skulle vært lansert den 2. mars med konsert  i Vor Frues Kirke i København, med en påfølgende «artist talk». Men på grunn av Kira Skous mann og medmusikant,  bassisten Nicolai Munch-Hansens tragiske bortgang den 20. februar, ble a lanseringen utsatt. Men platen kommer nå endelig ut, så flere får muligheten til å høre mesterverket. Men allikevel vil det ligge et sorgens slør over platen i lang tid. Og det er umulig å ikke tenke på Nicolai når man hører platen.  Hvil i fred, Nicolai, og gratulerer til Maria og Kira.

Jan Granlie

Kira Skov (v), Maria Faust (as, comp), Ned Ferm (ts), Tobias Wiklund (tp), Meelis Vind (bcl), Nicolai Munch-Hansen (b), Sebastian Rocjford (dr), Maria Roos (v), Silja Uhs (v), Anneli Leinberg (v), Raul Mikson (v), Meelis Hainsson (v), Joosep Sang (v)