Nye skiver og bøker


flere skiver og bøker...

Våre podkaster


flere podkaster ...

Skiver du bør ha


flere anbefalte skiver...

Våre beste klipp


flere filmer...

Ledere og debattinnlegg


flere debattinnlegg...

På skive

MATHILDE GROOSS VIDDAL & FRIENSEMBLET

«El Aaiun – Across the Border»
GIRAFFA GIR 1405

Det norske Friensemblet er blitt en institusjon i norsk samtidsjazz, som nå feirer sitt 10 års jubileum med et plateopus nummer fire. Tittelen «El Aaiun – Across the Border» refererer til komponisten og saksofonisten Mathilde Grooss Viddals geografisk og musikalsk grenseoverskridende musiker-reise i 2011 gjennom Marokko og Vest-Sahara med byen El Aaiun. Dette ble det musikk ut av, som ble uroppført med Friensemblet på Vossa Jazz i 2013, og på høsten samme år fikk hun på Seattles Composision Contest for Women Composers ærefull omtale (2. plass) for tittelverket. Det forstår man godt, når man lytter til platen.

Det 20 minutter lange tittelnummer er platens musikalske kulminasjon og avslutning etter fire andre verker. Ut ifra rolige skiftende klangflater anlegges en drone, hvorover den irakisk fødte Safaa Al-Saadi foredrar sin egen spirituelle sang og følger opp med sterkt bevegelig og bevegende solospill på ney-fløyte. Ellen Andrea Wang setter en bassostinat og driver ensemblet frem til et melodisk tema av arabisk karakter, innen Øyvind Brekkes vitale trombonesolo løfter seg henover ensemblearrangementets heftige swing. Britt Pernille Frøholms hardanger-fele tar rytmen ned for en rolig fabulerende sekvens og møter Wangs strøkne bass-overtoner, og instrumentene (bl.a. Tellef Kviftes viltre sjøfløyte) pipler med tonedryss inn over temaet, og hele østen-reisen sprer seg i alle retninger. Betagende.

Men også i den forutgående «Kali & Vossavatn» driver ensemblet det vidt. Etter en innledende skikkelig «snakkofoni» hekter instrumentene seg på, og Hardanger-felen anlegger en folketonal melodi, godt krydret med de øvrige instrumenters fragmenterte innputt. Ensemblet overtar melodien, som drives gjennom heftige rytmiske utluftninger, med skiftende karakter av hopsa, swing og balkan-boogie. En fest.

Det rolige, hymniske mood, som kjennes fra ensemblet, er konsekvent fastholdt i den innledende «Night Song» med trompetistene Gunnar Halle og Per Willy Aaserud som lyriske lys på nattehimmelen.

Som ethvert ordentlig frijazz-ensemble fastholder Friensemblet en lettere flossethet i de simultane intonasjoner, hvilket befordrer en slags rustikk gruppelyd og inviterer for spontane innfall. Groos Viddal navigerer sikkert mellom det rå og det sarte og trekker hørbart på impulser fra komponist-arrangører som vår hjemlige Geir Lysne og Trygve Seim samt fra Charlie Haden. Viddal og Friensemblet er et vellykket prosjekt med en særpreget nordisk sound, iblandet en berikende mottagelighet for islett fra andre av Verdens musikkulturer.

Bjarne Søltoft

Mathilde Grooss Viddal (ldr, ss, ts, bcl), Gunnar Halle (tp), Per Willy Aaserud (tp, electr.) Øyvind Brække (tb), Dag Stiberg (as), Britt Pernille Frøholm (hardanger fiddle, vi), Tellef Kvifte (laptop, electr, keyb, fl), Safaa Al-Saadi (voc, nay, darbouka), Knut Kvifte Nesheim (vib, perc), Ellen Andrea Wang (b), Siv Øyunn Kjenstad (dr)

Skriv et svar