På skive

MUCHE/HEIN

«7000 Eichen Nach Joseph Beuys – Transferration»
JAZZWERKSTATT 174

Trombonisten Matthias Muche er en tysk musiker, som opp gjennom årene har gjort en rekke spennende prosjekter, blant annet sammen med Shälsick Brass Band og Norbert Stein, men de senere årene har han beveget seg mer og mer over i det frittgående landskapet.

Gitaristen Nicola L. Hein føler det som sin hovedoppgave å finne nye lyder og bruksområder på gitaren. Han har lenge vært opptatt av den frittgående musikken, og han har gjort en rekke spennende prosjekter i Tyskland med denne musikken.

Nå er de to samlet på platen «7000 Eichen – Nach Joseph Beuys – Transferration», hvor vi får fem fritt improviserte strekk, som føyer seg godt inn i arven etter Peter Brötzmann, Peter Kowald og de andre frijazzerne i Tyskland.

Musikken er variert, og for den som har litt angst for musikk som går litt over stokk og stein, så kan jeg bare berolige, for dette fungerer fint. Det er spennende å høre hvilke lyder Hein får ut av gitaren, og som fungerer godt sammen med trombonen.

Vi møter to svært kompetente musikere på hvert sitt instrument, og hele veien er dette spennende.

Musikken er tilegnet den tyske konseptuelle kunstneren Joseph Beuys, som var best kjent for sin performancekunst, men som også jobbet med skulptur, happenings, fluxus, videokunst og installasjoner. Han blir regnet som en av de viktigste kunstnerne i Tyskland i siste halvdel av 1900-tallet, og døde i 1986.

Men dette er musikk man ikke skal høre på plate! Dette er musikk man skal høre på Glen Miller i Stockholm, på 5e i København eller oppunder taket på Galleri Håken på Kongsberg Jazzfestival. For live låter nok dette enda friskere enn det gjør på plate.

Jan Granlie

Matthias Muche (tb), Nicola L. Hein (g)