På skive

NILS BERG CINAMASCOPE

«We Seem To Be Drifting Apart»
HOOB CD076

Göteborg-saksofonisten og klarinettisten Nils Berg, har i mange år vært en av den svenske vestkysts mest kreative jazzmusikere, som arbeidert mye i grenselandet mellom jazz og andre musikkformer, som her, mot den mer eksperimenterende verdensmusikken.
Med sin kvartett, The Stoner, har Nils Berg fått et relativt stort navn både i Sverige og internasjonalt, og i 2007 mottok han den prestisjetunge «Jazz-in-Sweden-prisen», og i 2015 ble han tildelt den svenske «Jazzkatten», i kategorien «årets komponist». Christopher Cantillo har jobbet med musikere fra Daniel Johnston til Tobias Delius og Kristin Amparo. Og Josef Kallerdahl, medgrunnlegger av svensk jazzlabelen Hoob Records, leder sin egen kvartett «Here’s To Us», og han samarbeider også med vokalisten Lina Nyberg, trioen MusicMusicMusic og duoen Josef & Erika.

I april 2011 ble deres debut-CD «Popmotion» utgitt på Hoob Records. Siden da har de turnert både i Skandinavia, USA, Canada, Europa, Algerie og Japan.
Jeg hørte trioen en kort stund, på Sud Tyrol Jazzfestival i Bolzano, Italia, i fjor, hvor utendørskonserten måtte stoppes et stykke ut i konserten, på grunn av et heftig regn- og tordenvær. Men nå er prosjektet ute på platen «We Seem To Be Drfting Away», som kan nytes innendørs, og på god avstand fra det ustabile sommerværet i den nord-italienske delen av Dolomittene.
Trioen baserer sin musikk og sine konserter rundt en filmfremviser, hvor forskjellige musikere fra hele verden dukker opp på filmlerrettet. Vi møter blant annet en balafonmester fra Accra, giggling tenåringer fra Brunei, en sjenert japansk dame og hennes fløyte, og en indisk dansegruppe med rockharde føtter.

Men hvordan fikk trioen ideene til akkurat et slikt prosjekt? Berg hadde sett en haug med YouTube-klipp fra hele verden og Berg syntes disse var så bra, at han ville gjøre noe med dem, og satte igang dette prosjektet. Videoklippene har blitt grundig hakket, slipt og bakt inn i ny musikk. Ved siden av bandet har man rigget opp en filmskjerm som viser de forskjellige gjestene fra YouTube, som blir sett, hørt og innlemmet i trioens musikk. En ny sammensetning for hver låt.

Og det er ingen tvil o0m at musikken gjør seg best sammen med YouTube-klippene på filmlerrettet. Som en «renb» CD kan det bli litt springende i de forskjellige musikkformene de er innom, men hvis du går inn på http://www.nilsbergcinemascope.com/videos/, så ser du hvordan dette fungerer i en konsertsituasjon.

Men selv om musikken gjør seg best på konsert, med de fantastiske YouTube-klippene, så er det også mye å hente fra CD-utgaven. Trioen spiller en form for jazzet verdensmusikk, som står seg godt alene. Bergs bassklarinett og saksofon, leder an og frører tankene til fjerne himmelstrøk, samtidig som man nesten kan høre at han kommer fra Sverige, og at han har bakgrunn fra den svenske jazzen. Cantillo er en fin trommeslager, som følger de andre to i trioen, pluss at han bidrar fint til å heve de musikerne som dukker opp i filmene. Og Kallerdahl, som er en av Sveriges stødigste bassister, fullender trioen og de andre prosjektene på en fin måte.

Men jeg foretrekker helst å høre trioen på konsert (uten lyn- og tordenangrep fra oven), hvor man får et enda bedre innblikk i hvilke prosjekter de har plukket på YouTube, og hvordan de inkorporerer disse i musikken.

Jan Granlie

Nils Berg (ts, bcl, fl, v, whistling, p, keys), Christopher Cantillo (dr, perc, vin), Josef Kallerdahl (b)