På skive

OLA KVERNBERG

«Steamdome»
GRAPPA GRCD4569

Den norske fiolinisten, eller rettere sagt, spelemannen, Ola Kvernberg startet med folkemusikk, gikk deretter over til string swing, før han er endt opp med et helt særegent uttrykk innenfor den moderne jazzen, som innimellom kan tangere innenfor samtidsmusikken. Han har spilt i såpass forskjellige konstellasjoner som Hot Club de Norvege og Trondheimsolistene, og på «Steamdome» går han enda videre i sin utforskning av jazzen og dens naboer.

Fræningen Kvernberg (han kommer fra det lille tettstedet Elnesvågen utenfor Molde i kommunen Fræna), har på den nye innspillingen laget musikk som nesten er laget for fergeturer over Romsdalsfjorden fra Molde til Vestnes. Det starter med litt småruskete vær, før man passerer Hjertøya, og den vestlige kulingen møter ferga «midt i trynet». Eller i en liten båt på vei ut til Bud i hjemkommunen (Bud er, i følge den gamle jazzeksperten Johs Bergh oppkalt etter Bud Powell). Og derfra og inn er dette en reise i Kvernbergs musikalske landskap som både er vakker, fascinerende og utrolig spennende. Det musikalske landskapet er helt annerledes enn de konstellasjonene vi har møtt Kvernberg i tidligere, og fra åpningen, «Prologue» til avslutningen, «Through the Mantie», er dette en strålende plate.

Med seg på dene varierende fergeturen har han tatt med seg gitaristen Øyvind Blomstrøm, bassisten Nikolai Hængsle, organisten Daniel Buner Formo opg trommeslagerne og perkusjonistene Erik Nylander, Hans Hulbækmo og Børge Fjordheim. Selv klarer han ikke å begrense seg til fele denne gangen, men har også tatt med seg bratsj, hammond B3, Vox Continental. Harmonium, gitar, therman, taurus, trommer og perkusjon inn i Ocean Sound Studio på Giske, litt lenger sør på Nord-Veslandskysten.

En viktig bestandel på denne plata er de tre trommeslagerne og perkusjonistene, som høres ut som de er født og oppvokst ett eller annet sted i Afrika. De holder hele veien rytmebildet oppe, og som en bølgebryter eller isbryter lager de «veien» åpen for de andre musikerne. Like viktig er orgelet. Både Kvernbergs og Formos traktering, minner oss innimellom om den britiske rocken fra studentmiljøene på 60-tallet, mens gitaren til Blomstrøm smeller i veggene i «byssa» (hvor Kvernberg så vidt rekker å fordøye en kaffe og en svele, før han må styre musikken videre).

Og over det hele hviler Kvernbergs eminente fiolinspill, som denne gangen ruver på en helt annen måte enn vi har hørt tidligere. Noen har sammenlignet musikken med John McLaughlin og hans Mahavishnu Orchestra, en sammenligning som slett ikke er så dårlig. Men jeg synes Kvernberg og hans mannskap tar denne typen jazz(rock) adskillige steg videre enn Mahavishnu gjorde.

Dette er rock, jazz og verdensmusikk i en blanding som får fergeturen til å bli en fantastisk «naturopplevelse». Og den gode fræningen beviser med denne platen at han stadig vokser på den internasjonale musikkhimmelen. Og blir ikke dette en av årets plater, så skal jeg svømme hjem fra kongens by til Oslo.

Alle musikerne er med på å gjøre dette til en reise vi bare henger oss på. Fra vi forlater fergekaia i Molde, sammen med skrålende sunnmøringer, trailersjåfører, en og annen turist, og et band som overgår skipsorkesteret på Titanic mange ganger. Hele veien kan vi nesten følge fergas seilas forbi byen på høyre side, «Røkkeløkka», «Seilet», Hjertøya på venstreside før storsjøen fra vest går til angrep, men som ikke affiserer skipsmannskapet i det hele tatt, til vi ankommer Vestnes og det hele roer seg ned, men ikke uten at det oppstår litt dramatikk mens vi legger til kaia. Her får vi nesten en følelse av at danske Savage Rose står og tar imot oss på fergeleiet, med Formos orgel og Kvernbergs fiolin over de tre trommeslagernes heftige rytmer, som var de satt til å drive maskinen langt der nede i fergens buk.

Eminent, Kvernberg! Fole kjækkt, rett og slett!

Jan Granlie

Ola Kvernberg (vio, viola, Hammond B3, Vox Continental, harm, g, theramin, Taurus, dr, perc), Øyvind Blomstrøm (elg, barg, pedal steel), Nikolai Hængsle (b), Daniel Buner Formo (Hammond B3), Erik Nylander (dr, perc), Hans Hulbækmo (dr, perc), Børge Fjordheim (dr, perc)