På skive

PAUL STAPLETON / ADAM PULTZ MELBYE

«Sap»
NOEMA 002

Den danske bassisten Adam Pultz Melbye kommer fra Ribe, og holder fortiden til mest i Berlin. Han har de senere årene gjort en rekke soloprosjekter i hele verden, samt at han har spilt duo med danseren AkemiNagao, med Toggle (han og Mads Emil Nielsen), Pat Thomas, Mark Sanders, Evan Parker, Paul Lovens, Yasuhiro Yoshigali og Michiyo Yagi. I løpet av karrieren har han deltatt på mer en 25 album, blant annet med Jesper Zeuthen Plus, med Jeppe Zeeberg, Markus Pesonen, Maria Faust og The Mighty Mouse, og han må regnes som en av de fremste fritt improviserende bassister i Danmark og Europa.

På hans nye LP, «Sap», samarbeider han med Paul Stapleton på bansai sound sculpture og tromba marina, og hans bidrag blir stort sett å støtte opp om Pultz Melbyes bass-spill, som helt klart er hovedingrediensen på platen.

Vi får fem strekk, «Lein» og «Nie» på side A, og «Dammtor», «Latch» og «Büll» på side B, og hele veien er det en slags dronemusikk, vi får servert.
Dette er musikk som helt klart gjør seg best i levende live. For eksempel i et kunstgalleri en søndag ettermiddag. For musikken kan tider være litt vanskelig å ta til seg, når man sitter i hjemlige omgivelser og lytter. Men det skal ikke skremme deg fra å stifte bekjentskap med denne duoen.
Pultz Melbye er en skapende og kreativ bassist, som benytter alle bassens muligheter, både som perkusjonsinstrument, som et strykeinstrument og for mer konvensjonelt spill. Og Stapleton, som befinner seg litt i balgrunnen av det hele, er med på å gjøre platen enda mer spennende, med sine «pålegg» av lyder som er med på å forsterke Pultz Melbyes spill.

For den som tror at dette er en plate kun for de helt spesielt interesserte, så har de nok rett. Men for den som vil høre hva det er mulig å gjøre med en akustisk bass, og hvilke muligheter som ligger i den, så er dette en plate man absolutt skal utforske.

Personlig var jeg litt skeptisk da jeg satte den på første gangen. Men allerede ved første gjennomspilling ble mesteparten av skepsisen blåst over bord. For dette er spennende og kreativ musikk, man stort sett hører på de mindre spillestedene, som Blow Out i Oslo, Landmark i Bergen, og ikke minst, på 5e og Koncertkirken i København.

En plate som anbefales for alle med store og åpne ører.

Jan Granlie

Adam Pultz Melbye (b), Paul Stapleton (bonsai sound sculpture, tromba marina)