På skive

SATOKO FUJII ORCHESTRA TOKYO

«Kikoeru – Tribute to Masaya Kimura»
LIBRA RECORDS 215 055

Så runder vi av Satoko Fujiis 60-årsjubileum med hennes japanske storband. Og med denne innspillingen har Fujii fullført sitt selvpåførte oppdrag med å utgi en plate hver måned i 2018. Det startet med en soloinnspilling i januar, og man har fått henne fra nesten alle kanter av verden, og i en rekke forskjellige konstellasjoner gjennom året. Og ingen skal komme og påstå at hun ikke har levert i året hun fylte 60.

Hennes Orchestra Tokyo har eksistert siden 1997, og dette er deres sjette innspilling. Deres forrige innspilling, «Peace», var en hyllest til gitaristen Kelly Churko, som var med i bandet tidligere, men som døde i 2014. Denne gangen har de tilegnet platen til tenorsaksofonisten Masaya Kimura, som også var medlem av bandet, men som døde i 2017.

Og det er en verdig hyllest til Kimura vi får servert. Den som hadde forventet en storbandplate a la Ellington eller Basie vil nok bli overrasket over det man får servert her i de fem komposisjonene de deler med oss. Men for den som har fulgt Fujii gjennom året, eller gjennom flere år, vil musikken virke velkjent, selv om jeg synes den er mer strukturert her enn på flere av de tidligere platene jeg har hørt med den japanske pianisten.

Det starter med «Amadare», en stakkato intro som viser at bandet låter tett og fint. De fortsetter med «Farewell», som er en slags klagesang som må være et bevis på savnet etter Kimura. Deretter kommer «Kikueru», hvor man nesten ikke hører en lyd i starten, og man iler til for å sjekke om noe er galt med anlegget. Men etter at det er gått drøyt et-og-et-halvt minutt kommer blåserne så vidt inn med noen kommentarer, før det igjen blir relativt stille. Men det tar seg opp etter hvert. Bandet spiller relativt fritt gjennom de 12 minuttene, og det er fin progresjon i spillet.

«Neppa» er mer en regulær storbandlåt, som fungerer fint. Her er det «trøkk i svingene» og hele bandet «gir jernet» fra starten av. Låta er litt rocka og vi får fine solier (selv om det ikke står noe sted i coveret hvem som spiller for eksempel den fine altsaksofonsoloen som første solist ut). Andresolisten, som jeg formoder er ektemannen Natsuki Tamura på trompet, er en heftig og tøff solo som får tapeten til å flenge av veggene. Og her legger vi også merke til sterkt bass-spill fra Toshiki Nagata, som drar låten framover.

Alle disse låtene er skrevet av Fujii, mens de to siste, «Stop And Go» og «Ah Dadada» er ført i pennen av Fujiis ektemann og trompeter Natsuki Tamura. Den første er fri og freidig, og det er tøft å høre musikerne ta det ut slik de gjør her, med relativt fritt spill, men med en myndig Fujii i lederposisjon, som vet å styre galskapen dit hun vil.

Og avrundingen, «Ah Dadada» starter med ordløs vokal fra hele «bøtteballetten». Og det er vanskelig å ikke høre at denne musikken kommer fra Japan. For det er et godt stykke fra hva vestlige storband kan tillate seg å gjøre. Men det er vel dadaistisk, og da er det ok. Så overtar en funky rytme og Ryuichi Yoshidas barytonsaksofon i en slags duell med ikke nevnt vokal. Og dette groover voldsomt og tøft. En av trompeterne tar over sammen med bassen, og en temmelig rølpete vokal, som nesten kunne vært Tom Waits på sitt mest ekstreme, og man tenker at man skulle vært tilstede på Buddy i Tokyo mens de spilte inn denne låta, for her tror jeg de har hatt det morsomt. Låten swinger godt og avstanden til for eksempel ICP Orchestra er ikke så altfor stor.

Det er spennende å høre et såpass stort prosjekt, med denne formen for jazz, uten at man har piano med i bandet, særlig når det hele ledes av en pianist. Men det gjør musikken litt annerledes enn hva man er vant til å høre fra diverse storband i dag. Jeg tror det er vel så morsomt og spennende å høre dette ensemblet, som det er å høre mange av de andre storbandene som holder på i dag. Særlig er sistesporet en stor fornøyelse å være med på.

Gratulerer med dagen og året, Satoko, og velkommen etter!

Jan Granlie

Satoko Fujii (cond), Sachi Hayasaka (ss, as), Kunihiro Izumi (as), Kenichi Matsumoto (ts), Daisuke Fujiwara (ts), Ryuichi Yoshida (bs), Natsuki Tamura (tp), Yoshihito Fukumoto (tp), Takao Watanabe (tp), Yusaku Shirotani (tp), Yoshihito Fukumoto (tp), Haguregumo Nagamatsu (tb), Yasuyuki Takahashi (tb), Toshihiro Koike (tb), Toshiki Nagata (b), Akira Horikoshi (dr)