På skive

STEFAN BELLNÄS

«Podunk»
COUNTRY & EASTERN CE40

Stefan Bellnäs kommer fra Jönköping, og tilbragte noen år i Malmö, før han flyttet til Göteborg hvor han ble en riktig «bruksmusiker» som man kunne høre ute på klubber flere ganger i uken. Han har spilt alt fra heavy metal til folkemusikk, fra funk til finsk tango og latin, og han har spilt med en rekke artister innenfor de fleste stilarter. Hans store kunnskap om all verdens folkemusikk, gjorde han nærmest selvskreven til å bli innlemmet blant musikerne på selskapet Country & Eastern, hvor han blant annet spiller med Bengt Berger og hans Beches Brew.

«Podunk» er hans debutalbum i eget navn, og med seg på platen har han musikere fra både verdensmusikk- og jazzscenen i Göteborg.

Ordet betegner både Podunk-folk og små steder, spesielt blir det brukt på vinterlandsbyer på grensen til East Hartford og South Windsor i Connecticut, og podunk ble definert  som en imaginær liten by som ble ansett som typisk for «beroligende sløvhet og mangel på kontakt med verdens endringer og fremgang».

Den tidligste møte med betegnelsen kom i ordboken for amerikansk regional engelsk og er opprinnelig hentet fra Samuel Griswold Goodrichs bok, «The Politican of Podunk» fra 1840.

Vi får ikke mindre enn 18 låter på platen som starter med den korte introen «Hi Ho Silver» og vi befinner oss i countryland, eller kanskje mer i bluegrassavdelingen. Det går rett over i «Big Chief», som nærmest er en ren jazzlåt med trompetisten Staffan Svensson, saksofonisten Lisen Rylander-Löwe i hovedrollen. Men hele tiden med Bellnäs bass som grunnelement. Det er hele tiden et kreativt bass-spill over det Bellnäs gjør, og det blir til at man hele tiden sitter og lytter til hva han foretar seg i bakgrunnen.

Låtene går veldig i hverandre, som var det en suite vi fikk servert. Men ikke en suite hvor alt dreier rundt ett tema. For etter en viss flørting med jazzen, er vi igjen tilbake i bluegrassland, med slidegitar, selvfølgelig spilt av Bellnäs.

Og slik skifter det på fra låt til låt. Innimellom får vi fin jazz, både fra Svennson og Rylander-Löwe, men man raskt bli litt forvirret over de brå overgangene fra unison jazz til bluegrass, som gjerne skifter fra låt til låt.

Det virker på meg som om Bellnäs på denne platen vil presentere alle sidene ved seg selv som musiker. Noe som kan bli litt frustrerende å følge med på. Men det er ingen tvil om at han er en dyktig gitarist og bassist. Når han plukker fram slidegitaren, er ikke avstanden så fryktelig lang til for eksempel Ry Cooder, og hans flørting med countrymusikken. Men han spiller også piano, og i den korte «An Exercise in Quantum Gravity» er det nesten som om han har tatt plass ved et gammelt piano på en saloon i ville vesten, før han i neste låt, «Successful Freezing of Mr. Juju», er langt inne i det frittgående jazz/electronica-landskapet, før han igjen i «The Black Lagoon» er i folkemusikkmodus med trommer, bass og trø-orgel.

Neste gang synes jeg kanskje Country & Eastern skal gi Bellnäs muligheten til å lage to plater: En hvor han spiller americana og en hvor han samler sine jazzvenner i Göteborg og lager et skikkelig jazzalbum.

Jan Granlie

Johan Kylén (dr, acl), Shree Sundarkumar (kanjira), Anders Kjellberg (dr), Lisen Rylander-Löwe (ts), Staffan Svensson (tp), Johan Håkansson (dr, bongos, vib), Acka Matérn (acc), Stefan Bellnäs (g, b, keys)