På skive

THE BILL EVANS TRIO

«On a Monday Evening»
FANTASY / CONCORD 0888072019713

Pianisten Bill Evans var gjennom hele karrieren en av jazzens mest inflytelsesrike musikere. Det er ikke mange av dagens pianister som ikke kan si de på en eller annen måte er påvirket av Evans’ lyriske spill og improvisasjoner.

De senere årene er det kommet ut en rekke innspillinger med Evans, både gjenutgivelser og opptak, gjerne fra konserter, man nesten ikke visste eksisterte opptak fra.

«On a Monday Night» er tatt opp i Madison, USA den 15. november 1976, hvor han spiller med sin daværende trio, bestående av bassisten Eddie Gomez og trommeslageren Eliot Zigmund. Og det mest spennende, er kanskje at ingenting fra denne konserten er utgitt tidligere, i alle fall ikke på offisielle plater.

Vi får åtte, mer eller mindre kjente komposisjoner som ofte var å finne på Evans’ settliste den gangen. Og det starter med «Sugar Plum», en Evans-original som setter standarden for resten av konserten. Deretter får vi som perler på en snor, Leo Robin og Jerome Kerns «Up With the Lark», Evans’ «Time Remembered» og «T.T.T. (Twelve Tone Tune)», Frank Churchell og Larry Moreys «Someday My Prince Will Come», Raymond Evans, Francis Hime og Jay Livingstons «Minah (All Mine)» og Cole Porters «All of You», før de avslutter med Betty Comden, Adolph Green og Leonard Bernsteins «Some Other Time».

Mange har kanskje et nært og godt forhold til Evans’ innspillinger fra klubben Village Vangtuard i New York fra begynnelsen av 60-tallet. Derfra kom det to plater, «Sunday At The Village Vanguard» (Riverside, 1961) med bassisten Scott LaFaro og trommeslageren Paul Motian, som ble noe av det siste Scott LaFaro gjorde på plate, han døde kun ti dager etter disse opptakene.

Nå møter vi Evans mange år senere, med Gomez som en mangeårig «våpendrager», og Zigmund, som også spilte med «mester Evans» i flere år. Og det er tydelig at de tre har funnet hverandre på denne tiden. Evans pianospill er akkurat som man forventer, med lyriske kommentarer og et solospill som går utenpå det meste. Gomez som kjenner hver minste bevegelse fra Evans, og som også leverer noen strålende solier, og Zigmund som stødigheten selv i bakgrunnen.

Personlig synes jeg disse opptakene plasserer seg godt sammen med opptakene fra Village Vanguard. Dette var nok ikke den beste tiden, rent helsemessig for Evans, men det kan man ikke merke på det han leverer. Og versjonen av «Someday My Prince Will Come» er strålende.

Lyden er brukbar, om ikke helt overbevisende hele veien. Men til å være et liveopptak, så er det mer enn godt nok. Og hele veien foregår det kommunikasjon på svært høyt plan. Evans har utviklet et mer moderne spill siden opptakene fra Village Vanguard, han er nesten mer kreativ i tonevalgene, og soliene blomstrer virkelig.

«On a Monday Evening» er blitt nok en strålende plate med Bill Evans og hans trio. Det er bare å skaffe den, sette seg rolig ned i godstolen, finne fram en god burgunder, lukke øynene, og la denne mandagen bli en av de beste.

Jan Granlie

Bill Evans (p), Eddie Gomez (b), Eliot Zigmund (dr)