På skive

ZAV

«Out of the spectacle»
ILK 283LP

Trioen Jesper Zeuthen, Jacob Anderskov og Anders Vestergaard, befinner seg egentlig i tre generasjoner frittgående musikere i Danmark. Altsaksofonisten Jesper Zeuthen er av «den eldre garde», mens pianist Anderskov er i «mellomgenerasjonen» og trommeslager Vestergaard må regnes som en av de relativt unge.

De tre har gjennom mange år markert seg på den danske jazz- og fritt-improviserende musikkscenen, og de er stadig å høre rundt om på steder som Mandagsklubben på 5e og i Koncertkirken i København.

Denne innspillingen er gjort i Koncertkirken i juli 2017, det vil si under Copenhagen Jazz Festival, hvor programmet for denne type musikk alltid er sterk i den fine kirken på Blågaards plass.

Vi får tre deler, «Part I», «Part II» og «Part III», og man oppdager raskt at dette er tre musikere som vet hvilke knapper de skal trykke på for at samarbeidet skal fungere. Det starter med Anderskovs pianospill sammen med Vestergaards løse, men samtidig intense trommespill, før Zeuthens svært karakteristiske og litt skjærende tone kommer inn og borer seg langt inn i sjelen til lytteren.

Og derfra og ut, er dette et strålende bevis på at fritt improviserende musikk på sitt beste er kunst som overgår det meste.

De mest pågående musikerne er Anderskov og Vestergaard, som pusher hverandre framover med stor energi, selv om det ikke hele veien er like heftig, de evner også å ta det helt ned, men hele tiden med en enorm energi i det de spiller, mens Zeuthen kommer inn etter at de to har «lagt grunner for ham, gjerne med noen lange toner, som virkelig setter spor etter seg. Med intens vibrato i tonen og med total kontroll over omgivelsene, er han med på å gjøre denne liveinnspillingen til en svært fascinerende forestilling.

Jacob Anderskov er den som tar det intellektuelle inn i trioen. Hans gjennomtenkte, men samtidig spontane spill er overbevisende hele veien, og selv om musikken er fritt improvisert, har han den komplette kontrollen fra start til må. Og bakerst jobber Anders Vestergaard intenst med å holde det hel sammen, noe han gjør på en forbilledlig måte. Ikke med å vise seg fram som en som overgår de andre, men som en som lytter til medmusikantene og fyller inn og kompletterer på en strålende måte.

De tre «strekkene» er ikke så ulike i form og farge, men vi aner en utvikling fra start ti mål, og B-siden av platen (musikken er selvsagt utgitt på LP), som inneholder «Part III», er et mesterstykke i god kommunikasjon og frittgående samtidsjazz med klare røtter i 60-tallet.

Hør bare på Zeuthens innledning i «Part III», som kunne vært hentet rett fra Albert Ayler og 60-tallets nye og spennende freejazz, mens Anderskov trekker spillet i retning Cecil Taylor på sitt beste. men han er også i stand til å sette en helt annen stemning med utsøkt spill inni og utenpå pianoet, som inspirerer Zeuthen til å bidra med aldeles nydelig spill som går rett i ryggmargen på lytteren,  mens Vestergaard kommenterer, fyller inn og «leker» seg i bakgrunnen med fantastisk energi og spilleglede.

Et mesterverk, etter min mening! Og hvorfor i all verden skal ikke denne trioen spille andre steder enn i en konsertkirke på Nørrebro eller et gammelt kjøttlager i Kødbyen? Denne trioen bør få plass langt oppe på programmet på de fleste festivaler og jazzklubber rundt i Norden som mener noe med det de presenterer av musikk.

Jan Granlie

Jesper Zeuthen (as), Jacob Anderskov (as) , Anders Vestergaard (dr)