Innlegg

Sydkorea kommer til Danmark

I forbindelse med JazzDanmarks artist in residence-program har JazzDanmark denne gang valgt at invitere to sydkoreanske musikere til landet, hvor de vil få mulighed for at interagere med den danske jazzscene.

Fra den 10. til den 28. september vil de koreanske musikere, Byunggil Choi og Eunhee Choi, være i Danmark for at spille og deltage i forskellige artist talk og clinics. Besøget sker som led i 60-året for diplomatiske forbindelser mellem Danmark og Sydkorea og hvad er mere nærliggende end at organisere musikalsk udvekslingen mellem de to lande. Alle danske musikere opfordres til at kontakte sekretariatet, hvis de ønsker at samarbejde med de to sydkoreanske musikere.

Nyt samarbejde
Både Byunggil og Eunhee er traditionelle koreanske musikere, der spiller på de traditionelle koreanske instrumenter changoo og gayagum. Begge har arbejdet med projekter, der forbinder den traditionelle koreanske musik og bl.a. vestlig klassisk musik og jazz. Som en del af besøget, har de allerede allieret sig med pianisten Jacob Anderskov, saxofonisten Lotte Anker og trommeslageren Halym Kim, som de har komponeret ny musik sammen med, under navnet Gongan. Gongan er et eksempel på, hvordan de musikalske kulturer kan forbinde og sammen skabe ny musik og nye lydlandskaber. Kvintetten kan opleves i starten af opholdet til en række koncerter, og der efterlades plads til andre samarbejder, der måtte opstå, mens Byunggil og Eunhee er i landet.

Proceduren i Artist in Residence ordningen
Hvis du har lyst til at arrangere koncerter, studiesessions, workshops, undervisning el. lign., med Byunggil Choi og Eunhee Choi, skal du kontakte projektleder Lars Thor Jensen, hvorefter du vil få mere information.

Herboende koreansk-fødte trommeslager, Halym Kim, vil i forbindelse med de to musikeres ophold agerer tolk og hjælpe til under deres ophold.

Hele proceduren foregår efter «først til mølle»-princippet, så dem, der får skabt aftaler og jobs først, har forrang, ligegyldig hvilke typer jobs dette måtte dreje sig om i den pågældende periode.

Byunggil Choi

Byunggil har studeret traditionel koreansk percussion og har i mange år været en del af flere nationale ensembler i Sydkorea. Han voksede op i byen Milyang, som har en speciel traditionel koreansk musiktradition. På grund af dette, har Byunggil Choi tilegnet sig titlen “Intangible Cultural Heritage”. Udover det, har han en Ph.D. i det rytmiske aspekt af koreansk shamanistisk musik, hvilket han var den første til at forske i. Han har udgivet 6 bøger omkring traditionel koreansk musik og underviser på forskellige universiteter i koreansk percussion og traditionel koreansk musik samt afholder workshops i Sydkorea. Choi udvider også sin viden ved at arbejde med eksperimenterende musik, og han interesserer sig meget for, hvilke andre typer musik, der har en indflydelse på ny koreansk musik. Dette har skabt en bred vifte af samarbejder bl.a. med jazzmusikere, traditionelle og moderne dansere, traditionelle musikere m.m. Byunggil Choi har optrådt i lande som USA, Japan, Tyskland og Italien med både sine traditionelle og moderne projekter.

Eunhee Choi
Eunhee Chois første sammenstød med traditionel koreansk musik var med instrumentet “Gayagum” som 13-årig. Hun fortsatte med at spille dette instrument og blev uddannet i “Gayagum” ved universitetet i hendes hjemby Daegu. I 2019 blev hun færdig med hendes Ph.D. “The Techniques of the Royal Music of Gayagum”. Udover hendes Ph.D har hun været med i flere forskellige traditionelle ensembler. Det er her hun har prøvet at arbejde både med traditionelle-, klassiske- og jazzmusikere. På trods af hendes traditionelle baggrund, fokuserer Eunhee Choi meget på eksperimenterende og moderne musik. Hun bruger hendes traditionelle musikbaggrund som en base for at skabe ny musik og interesserer sig for, hvordan vestlig klassisk musik og jazz kan blandes med traditionel koreansk musik. Eunhee Choi spillet koncerter i mange forskellige lande som Australien, Kina, USA og Japan.

(jazzdanmark)