Innlegg

Jazzhus Montmartre reddet!

Ifølge avisen Berlingske og nyhetsbyrået Ritzau, er nå Jazzhus Montmartre reddet for denne gang. De skriver i ettermiddag følgende inder tittelen «Donationer redder legendarisk jazzklub i København». Videre melder de følgende: «Jazzhus Montmartre havde annonceret sin lukning på grund af corona. Donationer sikrer nu en genåbning.

Det er ikke mere end et par uger siden, at Jazzhus Montmartre i København annoncerede, at det lukkede med udgangen af november. Coronakrisen og restriktioner til at begrænse smitten skabte store problemer for spillestedet, lød det.

Men store private og offentlige donationer har nu reddet Montmartre, der har huset nogle af de største navne inden for jazzverdenen.

Det oplyser spillestedet i en pressemeddelelse.

»Vi skylder stor tak til den gruppe af mennesker og institutioner, der har gjort dette muligt,« siger formand Michael Christiansen.

På den korte bane er pengene hentet hos kommunens coronapulje og to fonde. Det er Augustinus Fonden og Konsul Georg Jorck og Hustru Emma Jorcks Fond.

På den lange bane er der hentet ekstra penge hos Københavns Kommune. Kommunen har bevilget en million kroner om året de næste fire år.

Derudover har spillestedet fået tilsagn om en årlig donation de næste fire år fra en anonym giver.

Dermed kan Montmartre allerede i begyndelse af november genåbne med fuldt program de næste fire år.

Det sker i de samme lokaler som hidtil, ligesom både direktør Jonas Dyrved og kunstnerisk chef Jan Lundgren nu fortsætter.

»Den økonomiske redningsplan sikrer huset en styrket placering, både når det gælder de store traditionelle koncerter med jazzens nulevende legender og med talenter på vej,« siger formand Michael Christiansen.

Også Københavns kulturborgmester, Franciska Rosenkilde (ALT), glæder sig over, at spillestedet er reddet.

»Jazzhus Montmartre er et ikonisk spillested med stor betydning for den københavnske livescene og kulturliv.«

»Derfor er jeg meget glad for, at et enigt Kultur- og Fritidsudvalg har sikret Montmartre driftsstøtte de næste fire år samt akut coronastøtte her og nu,« siger hun i meddelelsen».

Med dette har København kommune og de private donasjoner hjulpet den mest legendariske jazzklubben i Danmark. Men vi stiller oss spørsmål om dette er den rette prioritering av pengene som skal gå til jazzen i byen. Hva vil skje med de andre hardt arbeidende klubbene? Vi ser at de donasjoner Montmartre har fått fra private velgjørere i form av fond og annet, ikke vil gavne resten av Københavns jazzliv, men kan København kommune foreta seg slike grep uten at det også vil tilføres penger til de andre trengende klubbene i byen?

Jazzorganisten, Kjeld Lauritsen skriver i dag i avisen Politiken følgende leserinnlegg om forholdene for jazzmusikerne i København akkurat nå: «Corona har ramt musiklivet hårdt og landets spillesteder er i fokus. Med god grund – vi skal ikke stå tilbage med et amputeret musikliv efter epidemien. Men de skabende og udøvende er endnu hårdere ramt. F.eks. er der alene i Kbh. kommune op imod 1,5 mill. kr dedikeret til musikerhonorarer, der står ubrugt hen og ryger tilbage i de offentlige kasser, ligesom andre tilskud. Det er jo absurd når musikerne står uden arbejde, og publikum hungrer efter live-musik. Hvis et spillested ikke kan åbne i år må de være kreative og holde koncerterne andre steder eller på andre måder».

København kommune deler hvert år ut såkalte «klipp», som er en slags tariff som tildeles spillesteder, og som er forbeholdt honorarer tilo musikerne. Tariffene i år er i overkant av 2000 kr. per musiker for en klubbjobb. Og regelen er slik, at om klubbene ikke bruker opp «klippene» i løpet av den gitte periode, så må de tilbakebetales til kommunen. Disse «klippene» bør, etter vår mening, enten gå til musikerne, så mde har en mulighety for å bli i yrket, eller at klubbene får beholde dem, og om mulig, enten arrangere flere konserter med danske musikere, eller høyde honorarene for de spillejobbene de gjør.

Vi tror det er av aller største viktighet, at København kommune ikke kun ser på Jazzhus Montmartre i denne sammenhengen, men hele jazzklubbsegmentet i kommunen. Vi forstår at Jazzhus Montmartre er et særdeles viktig spillested, ikke minst historisk sett, men spillestedet er jo ikke akkurat de som satser mest på dansk jazz. Ser man på historien, og ikke på programmet slik det ser ut per i dag i koronasituasjonen, så booker klubben vel så mange internasjonale navn innenfor mainstream- og bebop-jazzen, som danske musikere. Konkurransen om de danske musikerne innenfor denne delen av jazzen, er relativt stor i København, med spillesteder som Paradise, JazzCup, Charlie Scott, Bartof Station med flere, som i stor grad kjemper om det samme publikummet. Så hvis det skal være noen rettferdighet i de siste dagers beslutninger i kommunen, så må man også se på de andre stedene for jazz i byen. Og ikke bare de stedene som er nevnt over, men like mye mer alternative scener som Klub Primi, Mayhem, Jazzclub Loco, Koncertkirken, Brorson kirke og alle de andre, fine og intime spillestedene i byen.

Jan Granlie

Skriv et svar