Nye skiver og bøker


flere skiver og bøker...

Våre podkaster


flere podkaster ...

Skiver du bør ha


flere anbefalte skiver...

Våre beste klipp


flere filmer...

Ledere og debattinnlegg


flere debattinnlegg...

Innlegg

Kongsbergs rekrutteringspris 2020 og 2021

Under jubileumskonsert på Kongsberg Jazzfestival ble både fjorårets og årets rekrutteringspris delt ut. Rekrutteringsprisene er på 25.000,- og gikk til to unge musikere fra Kongsbergregionen; Andreas Hesselberg Hatzikiriakidis og Reidun Ottersen.

– Hensikten med prisen er å stimulere unge musikere som har vist lovende og ambisiøse takter som jazzmusikere eller innenfor jazznær musikk, innledet juryens leder Tor Dalaker Lund foran en fullsatt sal i Kongsberg Musikkteater.

Andreas Hesselberg Hatzikiriakidis
Andreas er født i 1997 og begynte tidlig å spille trompet og piano. Jazzinteressen kom mot slutten av videregående, da han startet å interessere seg for jazztrompetere som Miles Davis og Chet Baker. Etter videregående skole begynte Andreas på Sund Folkehøgskole i Inderøy i Trøndelag – som er kjent for å ha hatt en rekke av landets beste jazzmusikere som elever. Dette var et svært inspirerende miljø, og her ble han også stadig mer interessert i eksperimentell musikk.

Andreas har nettopp fullført studier ved Griegakademiet i Bergen. Der hadde han trommeslageren Terje Isungset som lærer.

– Andreas har alltid søkt litt alternative uttrykk, og siste året har han hatt en fantastisk utvikling. Det er nyskapende og kvalitativt bra på samme tid, sier Isungset.

Frijazz og improvisert musikk står Andreas sitt hjerte nær, og han inspireres av musikere som Magnus Broo, Peter Evans, Mats Gustafsson, Pharoah Sanders og David S. Ware. Andreas har også gitt ut en plate med bandet Toivo Quintet.

– Dette passet perfekt for meg som nettopp er ferdig utdannet, sa en opplagt Andreas, som skal fortsette «voksenlivet» som freelance musiker både i Norge og i verden, og i Kongsberg selvfølgelig.

Reidun Ottersen
Reidun er eufoniumspiller, trombonist, instruktør, komponist, tekstforfatter og vokalist. Hun vokste opp i et hjem der hun var omgitt av musikk. Begynte så smått å spille på farens barytonhorn, og etter hvert var veien kort til Guttemusikken. Da Kongsberg Storband trengte en basstrombonist, meldte Reidun seg umiddelbart. Hun gikk musikklinja på Kongsberg videregående med eufonium som hovedinstrument. Her hadde hun også sang, og det er nok som vokalist mange på Kongsberg har møtt henne.

Etter videregående bar det til den velrennomerte Toneheim Folkehøgskole, før studier ved Universitetet i Agder i Kristiansand der hun fortsatt studere.

Reidun er allsidig. I tillegg til at hun har studert både klassisk og rytmisk sang, kaster hun seg nå over studiet i rytmisk trombone, hun instruerer og skriver også mye egen musikk. På Kongsberg har hun stått på programmet til jazzklubben, Jazz Evidence, ved flere anledninger.

– Råtøft! var Reiduns første respons på prisen, før hun fortsatte – Helt sjukt å havne i samme rekke som de som har fått denne prisen tidligere. Rekrutteringsprisen henger høyt og hun antydet at pengene skulle brukes godt, blant annet til EP’en hun holder på å spille inn.

Om rekrutteringsprisen
Festivalens håp og ønske er selvfølgelig at prisen skal oppmuntre prisvinnerne til fortsatt å satse på musikk – på musikkutdannelse og en karriere som musikere. Det er derfor svært tilfredsstillende for festivalen å kunne konstatere at mange av de tidligere prisvinnerne som f.eks. Christian Meaas Svendsen, Tom Hasslan, Axel Skalstad har innfridd forventningene og blitt sentrale og svært anerkjente musikere ikke bare i det norske, men også i det internasjonale jazzmiljøet. To litt yngre musikere og tidligere prisvinnere som nå virkelig markerer seg er Håvard Aufles og Øystein Skjelstad Østensen. Kongsberg Jazzfestival samarbeider med GKN Aerospace som bidrar økonomisk til prisen.

Vi gratulerer begge prisvinnere som vi forhåpentligvis får høre og se mye til i fremtiden!

Skriv et svar