Innlegg

R.I.P. Teppo Hauta-Aho

Den finske bassisten og komponisten Teppo Hauta-Aho ble født i Janakkala, nær Hämeenlinna, 27. mai 1941 og døde den 27. november i år. .Han studerte kontrabass ved Sibelius-akademiet fra 1963 til 1970 og hos František Pošta i Praha. Fra 1965 til 1972 spilte han med Helsinki Philharmonic Orchestra, og fra 1975 var han med i Finlands nasjonale operaorkester. I 1999 spilte han sammen med den brasilianske tenorsaksofonisten Ivo Perelman, den irsk-sveitsiske pianisten John Wolf Brennan og den finske trommeslageren Teppo Mäkynen på Kerava Festival. Et av hans mest kjente verk, «Fantasia», for trompet og orkester, vant i 1986 Queen Maria Jose-konkurransen i Genève. Et annet, «Kadenza», har vært et viktig verk som har blitt fremført på flere internasjonale musikk-konkurranser og har blitt oppført en rekke ganger. Han var selvlært som komponist, og komposisjonene hans besto av en kontrabasskonsert, kammermusikk og flere verk for kontrabass.

På plater innenfor jazzen har man hørt han med Juhani Aaltonen på platen «Etiquette» på Love-etiketten fra 1974, med Anthony Braxton på platen «2 Compositions (Järvenpää) 1988» på Leo Records i 1988 med gjenutgivelse i 1996, med Evan Parker på platen «The Needless» på Leo Records, 2000-2001, med Edward Vesala på platen «Nan Medol» på JAPO fra 1974, og med gitaristen Hasse Poulsen på platen «Sound Kitchen: Pass me the Wine, please» på AV-ART fra 2000.

Han er blitt regnet som vår tids mest betydningsfulle og produktive basskomponister, og han har siden 70-tallet komponert nesten 300 verk for kontrabass, som spenner over hele spekteret fra stykker for nybegynnere til det virkelig virtuose.

Den finske komponisten Harry Wessman skriver: «Som komponist har Teppo Hauta-aho alltid vært sin egen lærer, og basert sin tekniske kunnskap på hans brede praktiske musikerskap som orkestermusiker, kammer- og jazzmusiker. Det ville ikke være en overdrivelse å påstå at han var den mest etterspurte jazzbassisten i Finland på 1970-tallet, og noen få av verkene hans er rene jazzkomposisjoner. Men komposisjonsteknikkene og de musikalske virkemidlene som ble brukt i de fleste av verkene hans har sin opprinnelse i en uvanlig åpenhet for alle enheter. Sammen med moderne teknikker, hans inspirasjonskilde inkluderer alle tidligere stilperioder i europeisk musikk, impulser fra orientalsk musikk og selvfølgelig jazz. Hans eget instrument, kontrabassen, har tjent spesielt på hans rike oppfinnsomhet når det gjelder å finne nye måter å trylle frem uvanlige lyder fra instrumentet, og ved å bruke dem på en kunstnerisk meningsfull og slående måte».

Hauta-ahos musikk har blitt fremført mye i Finland og i utlandet, spesielt i Amerika, Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Tsjekkia, Sovjetunionen, Australia og Sveits. Hans mest kjente verk «Kadenza» (1978) har oppnådd kultlignende status, er anerkjent universelt som en 1900-tallsklassiker, og er det mest fremførte samtidsverket for kontrabass.

Skriv et svar