Klarinettisten Carl Petter Opsahl, er en musiker som alltid har vært der, men som aldri har fått den oppmerksomheten han fortjener. Kanskje har det noe med at hans mjuusikksmak spriker fra den tradisjonelle New Orleans-jazzen via norsk folkemusikk til hans soloprosjekter, som inneholder mye folkemusikk, men hvor jazzens improvisasjon ligger som en solid bakgrunn. I tillegg arbeider han som prest, noe som medfører at musikken hans også får et sterkt innslag av religiøs musikk. Men aldri slik at musikken blir forkynnende på noen måte.
Nå er hans nye soloplate ute, og allerede etter første gjennomspilling kårer jeg denne utgivelsen til årets juleplate. For det Opsahl leverer på denne utgivelsen er norsk folkemusikk fremført på strålende vis på bassklarinett, samtidig som det er mye høgtid over det hele som gjør at dette er ei plate jeg kommer til å hygge meg mye med i jula i år.
Opsahl har studert den norske folkemusikken, blant annet ved Ole Bull-akademiet på Voss, og å koble denne musikken sammen med alle hans andre «tilbøyeligheter», gjør at vi får utmerket musikk fremført på bassklarinett (et av mine favorittinstrumenter), gjort med stor respekt og kjærlighet for forgjengerne. Og selv om alle komposisjonene er gjort av Opsahl, er det hele veien den norske folkemusikken som er grunnbasen for det han gjør.
15 komposisjoner, hvor de fleste fremføres relativt «rett fram» på bassklarinett, men innimellom tilfører han litt manipulert bassklarinett og andre lyder, hvor han spiller «med seg selv», og som er med på å gjøre musikken variert. I noen av komposisjonene føler jeg han kunne ha hentet inspirasjon fra svenske Georg Riedel, som i den fine «March of Love», hvor temaet kunne gått rett inn i en Astrid Lindgren-film, men hvor han er relativt utagerende i soloen, som gjør komposisjonen godt. I flere av de andre komposisjonene dukker det også opp sekvenser man har fra andre komponister eller låter vi har hørt før, men hvor han alltid «sklir» litt bort fra opphavene, og lager utmerket musikk for seg selv og oss i stedet for å kopiere andre.
Carl Petter Opsahl har laget en usedvanlig vakker, spennende og deilig plate, som kommer til å bli spilt ofte i tiden framover mot jul. Hans bassklarinettspill er fremragende hele veien, han lager usedvanlig vakre komposisjoner, og hans relasjoner til både den norske folkemusikken, jazzens standard-settliste og den gode musikken generelt, er med på å gjøre denne platen til en nydelig stund ved stereoanlegget.
Min favorittprest leverer nok en gang!
Jan Granlie
Carl Petter Opsahl (bass clarinet, modified bass clarinet, sound objects)