Nye skiver og bøker


flere skiver og bøker...

Våre podkaster


flere podkaster ...

Skiver du bør ha


flere anbefalte skiver...

Våre beste klipp


flere filmer...

Ledere og debattinnlegg


flere debattinnlegg...

På skive

CHRISTIAN HOLM-SVENDSEN WITH DANIEL SOMMER & MARIUSZ PRASNIESKY

«Totem»
APRIL RECORDS, APR130CD

I presseskrivet til denne utgivelsen går plateselskapet relativt «hardt» ut, når de sammenligner utgivelsen den kammerjazzen vi fikk fra legendariske trioer som ble ledet av saksofonistene Sonny Rollins, Joe Henderson og Ornette Coleman. Men siden saksofonisten Christian Holm-Svendsen, i likhet med disse tre, leder en pianoløs trio, så er vel det det eneste som kan sammenligne det vi får her.

Debututgivelsen fra saksofonisten Christian Holm-Svendsen, trommeslageren Daniel Sommer og bassisten Mariusz Praśniewski gir på denne utgivelsen sitt bidrag til å ta kammerjazz-tradisjonen videre i den danske jazzen.

Christian Holm-Svendsen er for tiden bosatt i New York, hvor han studerer for en master i musikk ved Manhattan School of Music. I Danmark spilte han med blant andre The Danish Radio Big Band, Copenhagen Jazz Orchestra, Odense Jazz Orchestra, Jesper Zeuthen, og Regnfang. Daniel Sommer er en ettertraktet trommeslager på den danske jazzscenen.. Han er kjent for å krysse grensene til ulike musikalske landskap med en spennende, musikalsk tilnærming, og for tiden spiller han blant annet med Karmen Rõivassepp Quartet, Foyn/Hess/AC/Sommer og han ga nylig ut trioalbumet From Within’ med Arild Andersen og Rob Luft på April Records. Mariusz Praśniewski er en polsk kontrabassist som er bosatt i København. Han har vært en del av den danske og europeiske jazzscenen i mer enn ti år, og han har jobbet blant annet jobbet med musikere som Tomasz Dabrowski, Anders Mogensen og Gilad Hekselman.

Jeg er ikke helt sikker på om plateselskapets sammenligning med Rollins, Henderson og Coleman er det man lettest kan finne i trioens spill. For til det er tonen i tenorsaksofonen altfor «tynn» og «lys». Det er mer som om for eksempel Stan Getz beveger seg inn i kammerjazz-landskapet.

Vi få ni komposisjoner av Holm-Svendsen, hvor de fleste befinner seg godt innenfor balladeformatet. Holm-Svendsen spiller helt fint innenfor denne tradisjonen, og jeg liker at bassen er mikset såpass langt framme i lydbildet, for spillet til den polske bassisten er gjennomgående fiint. Og bak befinner Sommer seg, slik vi er blitt vant til å høre ham. Lyttende og lekende, samtidig som han følger de andre musikerne på en fin måte, ikke så mye med å utfordre dem, men mye mer som støttespiller.

Og når Holm-Svendsen plukker fram klarinetten går tankene adskillig mer til Jimmy Giuffre Trio, enn til de som er nevnt i presseteksten. Så hvis man kan tenke seg en trio med en kobling av Getz og Giuffre, så er man i nærheten. Holm-Svendsen skriver komposisjoner som man nesten kan høre er europeiske, og innimellom skinner det gjennom at han kommer fra Danmark. For det er mye dansk sommer i musikken. Lange, late ettermiddager og kvelder hvor man kan følge solnedgangen mens man skuer utover Kattegat eller Skagerak med «en kold en fra kassen» i høyrehånda.

For det er behagelig musikk de fremfører. I den eneste hurtigere låten, sjettesporet «Totem», synes jeg det svinger fint av trioen innenfor det mer tradisjonelle, og både Sommer og Praśniewski følger Holm-Svendsen helt til døra med fint spill.

Ingen revolusjonerende plate fra de to danske og den polske musikern, men en behagelig sommerplate for late ettermiddager og kvelder.

Jan Granlie

Christian Holm-Svendsen (tonor saxophone, soprano saxophone, clarinet), Mariusz Praśniewski (double bass), Daniel Sommer (drums)