Nye skiver og bøker


flere skiver og bøker...

Våre podkaster


flere podkaster ...

Skiver du bør ha


flere anbefalte skiver...

Våre beste klipp


flere filmer...

Ledere og debattinnlegg


flere debattinnlegg...

På skive

ERLEND APNESETH TRIO + MAJA S.K. RATKJE

«Collage»
HUBRO, HUBROCD 2655

Collage documents the free improvised meeting of the Norwegian Erlend Apneseth Trio – Hardanger fiddler Apneseth, guitarist-electronics player Stephan Meidell and drummer-percussionist Øyvind Hegg-Lunde with singular vocal and sound artist Maja S. K. Ratkje, made when their impromptu concert together in May 2022, luckily put on tape. The album presents a reworked, reimagined and edited version of the live material with additional recordings from November and December 2022, done with producer-collaborator Jørgen Træen. It offers a refreshing and captivating take on improvisations-turned-compositions.

This inspired meeting with Ratkje has clearly influenced the hyper-folky but bold and open sonic palette of the Erlend Apneseth Trio to explore and experiment with new musical territories, leaning into abstract noise, experimental, contemporary classical music, and beyond. The Erlend Apneseth Trio and Ratkje went into an unpredictable sonic journey, surrendering to the ever-shifting forces of transition, focusing on well-spaced and balanced sounds, but never collapsing into chaos.

Collage is completely different from the four previous albums of the Erlend Apneseth Trio (one of them, Salika, Molika, Hubro, 2019, was with Ratkje’s partner, accordionist Frode Haltli). While listening to the album, you may get the feeling that the Erlend Apneseth Trio and Ratje are surrendering to a higher, sonic force, meandering in and out of a hypnotic dream state of mind or performing ancient and mysterious, powerful rituals. The music shifts constantly between distorted and elemental sounds, enigmatic and Dionysian chanting voices, mesmerizing melancholia and timeless, magical folk melodies. But, somehow, The music keeps and intensifies its evocative and suggestive emotional power, assembling all familiar and alien sounds into a most beautiful, weird and swampy symphony.

Eyal Hareuveni

……….

Erlend Apneseth er en hardingfelespelemann som er med på å ta den norske folkemusikken inn i helt nye spor. Utenom folkemusikken har han fordypet seg i improvisasjon og alternativ klang og pizzicatoteknikker, og gjort en rekke samarbeidsprosjekter med musikere, teatre, orkestre, dansere og poeter.

Han debuterte med soloplata Blikkspor i 2013, og i 2016 kom hans første album med Erlend Apneseth Trio, som for øvrig består av Øyvind Hegg-Lunde på trommer og Stephan Meidell på gitar og elektronikk. Det andre rommet fikk gode kritikker i Norge og i internasjonale magasiner som MOJO og BBC Music Magazine, og havnet på flereav  årets beste-lister, blant annet i Aftenposten og Dagsavisen. I 2016 skrev han bestillingsverket Nattsongar til Førdefestivalen for en kvintett bestående av Ole Mlorten Vågan, Hans Hulbækmo, Erik Rydvall og Stein Urheim. Musikken fra bestillingsverket ble gitt ut som album med samme navn i 2017. Dette albumet samt trio-albumet Åra ble begge nominert til Spellemannsprisen 2017, i henholdsvis folkemusikk/tradisjonsmusikk og åpen klasse. Han mottok Rolf Gammlengs pris i 2018, og ble tildelt arbeidsstipend som Årets fylkeskunstner i Buskerud 2019.

Hans nyeste prosjekt e  med trioen i førersetet, og de har fått besøk av Maja S.K. Ratkje på elektronikk og vokal, og vi får sju kollektive improvisasjoner, som viser at den norske folkemusikken ikke trenger å være tilbakeskuende, men hvor man med nye virkemidler kan ta tradisjonsmusikken inn i framtiden.

Jeg føler kanskje at de tre musikerne i trioen har hatt stor respekt for å få Ratkje med på prosjektet. For mye av musikken preges av hennes musikalske ideer. Og disse ideene har nok Meidell og Hegg-Lunde kastet seg på, slik at den som kanskje gjør minst ut av seg på denne utgivelsen er Apneseth selv. Musikken er veldig electronica-basert med det rytmiske i hovedrollen. Derfor blir også hardingfela litt underordnet. Men når han kommer inn, låter det som om noe underjordisk kommer opp i lyset og setter musikken på plass. Da senker roen seg over musikken, det er nesten som de små skogskapningene i Ronja Røverdatter løper forvirret rundt i landskapet og ikke helt forstår hva denne hardingfela gjør der. Det føles litt som om Apneseth setter standarder og ideer, så lar han de andre «leke» seg med ideene, mens han selv betrakter det litt på avstand, før han igjen kommer inn og fører musikken et annet sted.

Og hele veien er dette ytterst spennende musikk og improvisasjon. Det er fire musikere som, til slutt, må erkjenne at det er Apneseth som er sjefen. Så følger de han og hans ideer, og i hver sekvens enes de i en nydelig lydbilde, som gir oss mange historier fra den norske villmarka i hodet.

En spennende, kreativ og nydelig plate, selv om vi gjerne skulle ha hørt litt mer hardingfele.

Jan Granlie

Erlend Apneseth (hardanger fiddle), Stephan Meidell (baritone acoustic guitar, livve samplinbg, modular synth), Øyvind Hegg-Lunde (acoustic & electronic drums, percussion, timpani), Maja S.K. Ratkje (electronics, voice)