Väntenätter er folkemusikktrioen Mojnas andre utgivelse, hvor jeg føler de tre musikerne, Thomas Eriksson (gitar), Helga Myhr (hardingfele og vokal) og Anna Malmström (klarinett og bassklarinett), går litt lenger inn i det improviserte, enn de gjorde på førsteplaten För sola skin’ på tak, som kom i 2022. Men det er fremdeles den folkemusikalske ånden som gjør trioen spennende.
Det er Eriksson som har komponert de ni låtene, og med såpass dyktige medmusikanter som Myhr og Malmström blir resultatet fint. Helga Myhr er en av Norges mest spennende hardingfelemusikere i dag, og er den som bringer den norske folkemusikken inn i prosjektet. Eriksson og Malmström tolker musikken på «svensk» måte, og komposisjonene har noe åpenbart svensk over seg som blir mer skandinavisk med Myhrs fine innspill.
Jeg synes det er spennende å høre bassklarinetten i en slik sammenheng, som det her i Norge, nesten bare er Carl Petter Opsahl som bruker i folkemusikken. Og sammen med hardingsfela og gitaren, som ofte holder seg litt i bakgrunnen, blir dette en fin kombinasjon. Og der hvor Eriksson slipper tilmed gitaren i fri flyt, tas musikken inn i enda et nytt landskap, som er spennende.
Eriksson skriver helt ok komposisjoner, men jeg kunne kanskje ha ønsket litt mer variasjon i stemningene på platen. Det blir ofte at låtene blir litt for like, særlig for oss som ikke er «fagfolk» innenfor den norsk/svenske folkemusikken.
Men alle tre musikerne leverer fint spill. Og når Myhrs ordløse vokal kommer til, synes jeg det hele får et løft.
For den som ønsker å høre de tre musikerne på konsert, sier ryktene at de skal spille opptil flere ganger på Førdefestivalen i sommer. Favoritt: Definitivt tittelsporet, som følger som nest, siste låt.
Jan Granlie
Thomas Eriksson (guitar), Helga Myhr (hardinger fiddle, voice), Anna Malmström (clarinet, bass clarinet)