Plateselskapet Losen Records, som holder til i Oslo, gjør en formidabel jobb for å fremme relativt ukjente musikere og deres musikk. Det kommer jevnlig ut plater på selskapet med artister som, så godt som aldri, er å finne på klubb- eller festivalprogrammene rundt om. Men lenge platedirektør Odd Gjelsnes beholder sin «nese» for god jazz, og han får det til å «gå rundt», så vil det komme mye jazz fra selskapet som, kanskje, får sine første «steg ut i offentligheten» via platene Losen utgir.
Fire år har gått siden forrige album med Runar Nørsett Trio kom ut, med tittelen My Funny Quarantine, passet den godt til den situasjonen vi alle var i på den tiden. Nå er det krigene i Ukraina, Midt-Østen og flere steder i Afrika som opptar oss. Overskrifter om økonomisk ustabilitet, korrupsjon og økende sosial ulikhet roper til oss i nyhetsbildet, og demokratiet står overfor sine største utfordringer i moderne tid. «Hvor er verden på vei?», spør pianisten Runar Nørsett i coverteksten til sin nye plate. «Jeg vet ikke, og ingen kan vite det sikkert. Jeg vet at vi hele tiden er på vei, uansett retning. Med dette albumet har jeg prøvd å lage musikk som ikke gir seg ut for å være noe annet enn bare musikk. Musikk med lidenskap, humor, energi og forhåpentligvis en følelse av å flykte fra noen av våre bekymringer på denne endeløse reisen inn i fremtiden».
Med seg i trioen har han bassisten Fredrik Sahlander og trommeslageren Tobias Øymo Solbakk, pluss at han har fått med seg trompeteren og flygelhornisten Randy Brecker (på to låter) og tenorsaksofonisten Ada Rovatti på to. De åtte komposisjonene av Nørsett er innspilt i Studio A ved Universitetet i Agder i oktober 2023.
De starter med den drivende «Funky Goes To Hollywood», hvor Sahlanders el.bass driver fint sammen med trommer og Nørsetts fine pianospill. Og som tittelen sier, så er dette en funky låt so, ja, kan ha noe med Hollywood å gjøre. I alle fall ligger den adskillig nærmere Hollywood enn det norske landskapet. Og det følges godt opp i andresporet, «Endless Journey», med Randy Brecker og Ada Rovatti som gjester.
I tredjesporet, «Summer is Coming» tar de det ned, og Breckers flygelhornspill fungerer fint inn i det hele. Og det er nok adskillig mer sørlandsidyll over sommeren som kommer, enn den vi har på Voss, hvor regnet har vært toneangivende helt siden sommeren startet. I denne låten er det mye skjærgårdsidyll, og man kan nesten kjenne bølgeskvulpene og solnedgangen i solgangsbrisen, før vi får «Leaving Shore», som beveger seg litt i samme landskap, og med fint tenorsaksofonspill av Rovatti. Spillet hennes passer inn i denne typen jazz, og med fint komp, særlig fra Sahlander, blir dette helt ok. Og Nørsetts pianospill svinger fint og ubesværet.
«Hurry Up!» er en fin triolåt hvor det virkelig går unna i svingene, mens «She Didn’t Love Me» er mer melankolsk, selv om erkjennelsen av at hun ikke elsker budbringeren, har lysere øyeblikk, som gjerne dukker opp i slike situasjoner, før vi får «Most of the Night», en fin sak som passer til sommernattens siste glass. Så avslutter de med «Until the Nearless Ends», en ballade med fint flygelhornspill fra Brecker.
Hele veien er det pianospillet til Nørsett som fører an på låtene. Han er en drivende god pianist som trives i det svingende og funky landskapet, like godt som i de rolige låtene og balladene. Og begge gjestene bidrar fint på de låtene de er involvert. Kanskje spesielt Brecker som i mange år har vært vant til å oppholde seg i disse musikalske omgivelsene helt siden Brecker Brothers dager.
Og det er mye Brecker Brothers over uttrykket på platen, særlig i første delen. Riktignok ikke med like overbevisende tenorsaksofonspill, men det skal også noe til. Men jeg synes italienske Rovatti, som for øvrig er gift med Brecker, gjør en helt ok jobb.
Dette er en plate som gjerne kan plasseres under rubrikken «jazzrock». Men ikke bare det. I tillegg til jazzrocken serverer de også fine komposisjoner man enten kan kalle norske eller danske. Og i disse låtene befinner man seg i nærheten av havet, hvor horisonten er det eneste man ser annet enn et rolig hav.
Jan Granlie
Runar Nørsett (piano), Fredrik Sahlander (bass), Tobias Øymo Solbakk (drums), Randy Brecker (trumpet, flugelhorn), Ada Rovatti (tenor saxophone)