Nye skiver og bøker


flere skiver og bøker...

Våre podkaster


flere podkaster ...

Skiver du bør ha


flere anbefalte skiver...

Våre beste klipp


flere filmer...

Ledere og debattinnlegg


flere debattinnlegg...

På skive

ZEUTHEN / ANDERSKOV / VESTERGAARD

«Nocturnal»
ILK MUSIC, ILK345LP

Nocturnal is the third album of the multigenerational Danish trio of alto sax legend Jesper Zeuthen, the older one in the trio, pianist Jacob Anderskov (who is also a professor at RMC in Copenhagen) and young drummer Anders Vestergaard, known from the groups Yes Deer and Girls in Airports. The first two albums of the trio, Out of the Spectacle and Ecstatic Embrace (ILK Music, 2018 and 2020) were recorded live but Nocturnal was recorded at The Village in Copenhagen and focuses on a more detailed and multi-dynamic interplay with an open and spacious sound.

The seven pieces of Nocturnal are credited to Zeuthen, Anderskov and Vestergaard and the atmosphere in these new pieces is reserved and introspective and offers a gentle invitation to dive deep into the night. The intimate, spacious dynamics of the trio allow the three musicians to weave together patiently intricate and layered stories driven by the distinct, personal voices of Zeuthen, Anderskov and Vestergaard. These pieces are rich with soulful melodic ideas but flow in enigmatic, unpredictable courses and with sparse rhythmic patterns, and simultaneously embracing and challenging for the listener.

The trio sounds as if its focus is on sketching a suggestive space instead of filling it up or attempting to crystalize an elusive, abstract motif, that can never be repeated, as the trio demonstrates remarkably on the aptly titled «Phantom» and on «Moonbeam Crystals» and the poetic «Ceremony». Zeuthen often introduces folk-like motifs to the interplay, especially on «Nocturnal Beings», the mysterious «Cosmic Eyes» where he sings untimely, imaginative themes to the gamelan-tinged percussive patterns of Vestergaard and Anderskov’s prepared piano.

A classic nocturnal album.

Eyal Hareuveni

……….

Pianisten Jacob Anderskov, altsaksofonisten Jesper Zeuthen og trommeslageren Anders Vestergaard, har lenge vært noen av de mest kreative improvisasjonsmusikerne i Danmark. Andrrskov med en rekke band og prosjekter siden tidlig på 2000-tallet, Zeuthen som et stort forbilde for en rekke av de mer frittgående, danske musikerne i mange, mange år, og «ungdomsalibiet» Vestergaard som har gjort seg bemerket de senere årene i band som Yes Deer, Boujeloud, Girls In Airports med mange flere.

I 2018 kom deres første utgivelse ut med tittelen Out of the spectacle (ILK Music), en plate som fikk utmerket omtale her på salt peanuts*. Den var innspilt live i Koncertkirken i København under Copenhagen Jazz Festival i juli 2017, og vi konkluderte med at dette var et mesterverk. I 2020 gjorde de platen Estatic Embrace (ILK Music), som ble betegnet som «en perle av en plate med frittgående musikk» i våre spalter.

Musikken på deres nye LP, var i utgangspunktet et slags bestillingsverk fra Nattjazz i Bergen, en konsert som ble avholdt kun få dager etter at primus motor for Klub Primi i København, Morten Lerhard, forlot denne verden. Disse musikerne spilte ofte på Klub Primi, og Morten elsket denne trioen. Derfor ble konserten i Bergen en helt spesiell opplevelse, både for musikerne og for oss som kjente Morten fra utallige timer i «lagerlokalet» i Kødbyen i København.

Den nye platen ble innspilt i The Village hos Thomas Vang i Vanløse, etter at musikerne hadde returnert tilbake til København fra Bergen. Og resultatet er blitt, i alle fall for undertegnede, et fint minne om Morten Lerhard, som vil leve lenge i hodene våre på grunn av hans kreative galskap og gode blikk og væremåte.

Og musikken vi får servert er akkurat så eksperimenterende, vakker og særpreget som konserten i Bergen. Jeg synes Anderskov har lagt flere alen til sitt spill siden de første platene han gjorde, og han heller mer og mer mot det klassiske og samtidsmusikken, men hele veien med det litt drømmende jazzuttrykket i bånn. Zeuthen, som her spiller både altsaksofon med sin helt særegne og skarpe måte, og sag, har en sårhet i spillet som (nesten) ingen gjør han etter. Med sin insisterende og vibrato tone, som kan skjære i glass, preger han platen med fantastisk spill, og bak får vi løst og fint trommespill av Vestergaard, på en måte nesten ingen, andre, danske trommeslagere gjør.

Vi får sju fantastiske improvisasjoner, hvor helheten og samspillet er det aller viktigste. All musikken er laget av de tre i fellesskap, og det kan virke som at alle tre savner Morten Lerhard i musikken de gir oss. For hele veien er det melankolsk, kreativt og ytterst spennende.

Jan Granlie

Jesper Zeuthen (saxophone, saw), Jacob Anderskov (piano), Anders Vestergaard (dr)