Innlegg

Spelemann 2022 utdelt

Så har vi, mer eller mindre, lidd oss gjennom nok en Spelemannprisutdeling foran fjernsynsskjermene. I år hadde NRK fått den, etter deres egen mening, utmerkede ideen å lage en hel uke med Spelemannprisutdeling. Man delte ut priser i radio, etter øving, på konserter, og i programmer hvor musikerne var gjester, som en, etter NRKs mening, overraskende prisoverrekkelse for musikerne. Flere av musikerne syntes ikke spesielt godt om denne nye ideen, for de ville, selvsagt, være til stede på Sentralen i Oslo, for å feire sammen med kolleger i bransjen.

Men problemet var, som alltid, at det i hovedsak var de publikumsvennlige prisene som ble utdelt i hovedprogrammet i beste sendetid på NRK. Det vil selvsagt si, at jazzklassen og de mer «eksperimentelle» sjangerne kom mot slutten – relativt sent på kvelden.

Men utdelinger ble det, og innenfor vårt interessefelt fikk følgende prosjekter pris:

Alternativ rock: Ola Kvernberg «Steamdome II: The Hypogean (GRAPPA)
salt peanuts* sin anmeldelse kan du lese HER
Jazz: Flukten (bildet) «Velkommen håp» (ODIN RECORDS)
salt peanuts* sin anmeldelse kan du lese HER
Samtid: Signe Bakke / James Clapperton / Kjetil Møster / BIT20 Ensemble / René Wiik / Craig Farr «Soccorsi: Works by Morten Eide Pedersen» (LAWO CLASSICS)
Tradisjonsmusikk: Marja Mortensson & Kringkastingsorkesteret «Raajroe – The Reindeer Caravan» (VEADTA)
Åpen klasse: Hedvig Mollestad «Tempest Revisted» (RUNE GRAMMOFON)
salt peanuts* sin anmeldelse kan du lese HER

Så får vi se hvilke glimrende ideer NRK kommer opp med til neste år.

Skriv et svar