Innlegg

Årets prisvinnere på Kongsberg

Kongsberg Jazzzfestivals musikerpris 2019 tildeles Hedvig Mollestad. Med den høythengende prisen på kr. 200.000,- følger flere oppdrag på jazzfestivalen i 2020. Gitaristen fra Ålesund har en sterk egenart og en tydelig signatur i sine musikalske prosjekter. Hun har vært et friskt og annerledes tilskudd til den norske jazzfloraen.

Tøyer sjangergrensene

Årets prisvinner tøyer sjangergrensene. Musikalske referanser fra rockens verden kan ofte være like naturlig å bruke for å beskrive Mollestads musikk, som referanser fra jazzens verden. Gitaristen er kjent for sin utforskende spillestil og tilnærming til musikken. Hovedprosjektet er hennes egen trio, men hun har også satt sin tydelige signatur på prosjekter hos andre musikere. Vi nevner blant annet Jarle Bernhoft, Jon Eberson, Hilde Marie Kjersem og Trondheim Jazzorkester. Mollestad har med sin trio seks utgivelser bak seg på velrenommerte Rune Grammofon. Den siste utgivelsen «Smells Funny» kom høsten 2018 til unisont glitrende anmeldelser.

Kraft og intensitet

Hedvig Mollestad har en slående tilstedeværelse på scenen, og hun er kjent for å levere konserter med mye kraft og intensitet. Dette fikk blant annet en samlet internasjonal jazzbransje erfare da hun nylig spilte en forrykende showcase-konsert på Jazzahead, verdens største jazzmesse, der Norge i år var fokusland. Tidligere i år leverte hun også årets tingingsverk til Vossa Jazz – et høythengende oppdrag i norsk kulturliv. – Det er uinteressant om det er jazz eller rock. Det handler om hva som er energimusikk har hun uttalt i et tidligere intervju.

 

Årets mottaker av Kongsberg Jazzfestivals rekrutteringspris er bassisten Øystein Skjelstad Østensen. Prisvinneren spiller to konserter i Jazzboksen under årets festival, og vil selvfølgelig også spille på neste års jazzfestival.

Øystein Skjelstad Østensen begynte å spille trommer som åtteåring. – To år senere når jeg og guttene i klassen (som alle spilte trommer) ville lage band – så bare delte vi tilfeldig ut instrumentene og jeg fikk bass. Også begynte jeg å spille kontrabass noen år senere, sier prisvinneren.

Øystein har vært en viktig del av miljøet på Kongsberg Kulturskole, og i 2018 tok han eksamen på musikklinja på Kongsberg videregående skole. Han har spilt i mange lokale band, og var lenge en solid støttespiller i Kongsberg Storband. Der var det mange musikere tre ganger så gamle som han, som ble kraftig imponert over unggutten. Han kom inn på Norges Musikkhøgskole på første forsøk, bare det sier mye om hvor dyktig han er. I 2018 var han også en av vinnerne av musikerprisen under Glogerfestspillene.

– I Oslo gjør han seg bemerket i nye miljøer og treffer nye musikere å samarbeide med, sier jazzguru Tor Dalaker Lund. – Han har ved flere anledninger vendt tilbake til hjembyen og spilt hos Jazz Evidence i nye konstellasjoner, og det er selvfølgelig inspirerende for oss som arrangør å se at han stadig utvikler seg. Vi har han på programmet både til høsten, på julejammen og på Kongsbergkvelden, avslutter han.

I Jazzboksen spiller han torsdag kl. 14:00 med «Andersen/Christoffernsen kvintett» og fredag kl. 20:00 med «Epleslang».

Inspirasjon

Som musikalske inspirasjonskilder nevner Øystein jazzmusikere som Anders Jormin, Charlie Haden, Lars Danielsson, Jacob Collier, Esperanza Spaulding, Hanna Paulsberg og Bobo Stenson; og han nevner også flere fra den klassiske musikken: Alban Berg, Steve Reich og Gustav Mahler (han plasserer hele seks utropstegn etter Gustav Mahler!).

Rekrutteringsprisen

Kongsberg Jazzfestival etablerte i 2005 et rekrutteringsstipend på 25.000 kr som skulle gå til unge musikere fra Kongsbergregionen. Rekrutteringsprisen skal gå til en «urørt» artist som fortjener å fly ut i rampelyset og f.o.m. 2019 samarbeider jazzfestivalen med GKN Aerospace som bidrar økonomisk til prisen. Hensikten med prisen er å stimulere unge musikere som har vist lovende og ambisiøse takter som jazzmusikere eller innenfor jazznær musikk. – Det er festivalens håp og ønske at prisen skal oppmuntre prisvinnerne til fortsatt å satse på musikk – på musikkutdannelse og en karrière som musikere, sier festivalsjef Kai Gustavsen. – Det er derfor svært tilfredsstillende for festivalen å kunne konstatere at mange av de tidligere prisvinnerne har innfridd forventningene og blitt sentrale og svært anerkjente musikere i det norske jazzmiljøet.

Foto: Ron Jansen