Åtte band kjemper om tittelen Årets unge jazzmusikere 2020. Årets unge jazzmusikere 2020 skal kåres, og åtte unge, lovende band er plukket ut til å spille for tittel og stipend. Utover våren og sommeren spiller de på ulike jazzfestivalene i Norge. Under Moldejazz i juli vil ett av bandene motta tittelen Årets unge jazzmusikere 2020, en lanseringspakke fra Norsk jazzforum og Gramo-stipendet på kr 150 000.
Jazzintro er et lanseringsprogram for unge, norske jazzmusikere som denne våren og sommeren vil få vise seg fram på landets største jazzfestivaler. Blant 65 søknader er åtte band plukket ut til å delta: Amund Kleppan Kvartett, Chuck People, Damata, Front!Front, Hein Westgaard Trio, Kongle trio, Ladybird Orchestra og Skurkar.
– Jeg er rett og slett vanvittig imponert over hvor mange fine unge band og musikere det finnes. Det har vært utrolig givende og nesten rørende å bli minnet på at det finnes masse unge folk som vil bruke tida si på å spille jazz. Og nivået er ekstremt høyt, sier jurymedlem Hanna Paulsberg. Saksofonisten sitter i årets jury sammen med bassist Mats Eilertsen, vokalist Kirsti Huke og trommeslager Dag Magnus Narvesen samt fagansvarlig i Norsk jazzforum, Ragnhild Menes, som jurysekretær.
Fra innledende runder på Vossa Jazz, Maijazz, Nattjazz og Kongsberg Jazzfestival vil fire av bandene gå videre til finalen under Moldejazz i juli. Der vil juryen, bestående av noen av landets fremste jazzmusikere, kåre en vinner. Bandet som blir Årets unge jazzmusikere 2020 vil få en større lanseringspakke fra Norsk jazzforum samt Gramo-stipendet.
Gramo-stipend til Årets unge jazzmusikere Vederlagsbyrået Gramo bidrar som tidligere med Gramo-stipendet på kr 150 000 til vinnerbandet. – Gramo ser frem til en ny runde med Jazzintro. Vi synes dette er en unik mulighet til å få støtte ny, norsk musikk innen jazzfeltet og unge musikere som er helt i starten av sin karriere. Gramo er spent på de åtte bandene som juryen har plukket ut, og som vil gi publikum et innblikk i jazzens fremtid, sier Suzanne Nyhuus i Gramo. Gjennom de seks rundene Gramo har samarbeidet med Norsk jazzforum, har nær 50 band fått mulighet til å presentere musikken sin for et interessert publikum, og seks band har mottatt støtte på til sammen 850.000 kroner – Vi gleder oss til å oppleve årets nye talenter og ønsker alle musikere lykke til, sier Nyhuus.
Jazzintro et springbrett Jazzintro har siden starten i 1998 vært veldig viktig for å løfte fram og synligjøre talentene i norsk jazz.
– Mange av dagens store jazznavn har tidlig i karrieren deltatt i Jazzintro, forteller fagansvarlig i Norsk jazzforum, Ragnhild Menes, og nevner musikere som Mathias Eick, Stian Westerhus, Anja Lauvdal, Gard Nilssen, Marius Neset, Hanna Paulsberg og Morten Qvenild. Blant tidligere vinnere er
Monkey Plot, Albatrosh, Puma, In the Country, Urban Connection og Megalodon Collective.
Spilleliste Jazzintro 2020:
Vossa Jazz, 4. april: Kongle Trio og Hein Westgaard Trio
Maijazz, 9. mai: Lady Bird Orchestra og Damata
Nattjazz, 27. mai: Front!Front og Skurkar
Kongsberg Jazzfestival, 2. juli: Amund Kleppan Kvartett og Chuck People
Moldejazz, 15. juli: finale
Amund Kleppan Kvartett
Julius Gawlik (DE) – saksofon, Rasmus Sørensen (DK)- piano, Julian Haugland (Evje) – kontrabass, Amund Kleppan (Lillehammer) – trommer
Bandleder, komponist og trommeslager Amund Kleppan kommer fra Lillehammer og studerer ved Jazz Institute Berlin. I 2018 vant han Dølajazz sin talentpris, og høsten 2019 ga han ut sitt debutalbum «Venture». Kvartetten har kun eksistert i litt over et år, men har allerede rukket plateslipp og europaturné. Bandet spiller Kleppan sine komposisjoner som er en sammensmeltning mellom den intense moderne NYC-scenen, rytmisk avant-jazz fra Berlin og den åpne nordiske lyden. Musikken kan beskrives som energisk, melankolsk og følsom med sterke melodier over kompleks harmonikk, med en rytmeseksjon som skaper både spenning og tyngde.
Chuck People
Erlend Vangen Kongtorp (Odda) – saksofon, Hogne Kristoffer Kleiberg (Trondheim) – piano, Alf Svendsen Høines (Porsgrunn) – kontrabass, Martin Heggli Mellem (Lier) – trommer
Medlemmene av jazzkvartetten Chuck People møttes gjennom jazzlinja i Trondheim for drøyt tre år siden, og er alle etablerte på den unge, norske jazzscenen. Kvartetten spiller egenkomponert musikk basert på amerikansk jazz fra 50- og 60-tallet, og er inspirert av de store saksofonheltene Joe Henderson, Sonny Rollins og John Coltrane.
Damata
Torstein Slåen (Otta) – gitar, Karl Erik Horndalsveen (Tønsberg) – bass, Ola Øverby (Hedalen) – trommer
Med en stor fot i improvisasjonen tar trioen Damata med seg sine egne referanser inn i forholdsvis enkle komposisjoner inspirert av bl.a amerikansk jazz før første gang Norge stemte mot EU, nordisk jazz etter Norge ble med i NATO og klassisk musikk fra etter Norge separerte seg fra Sverige. Med referanser til sjangre som hip-hop, elektronika og ambient forsøker Damata å gå utover det normale innenfor gitartriobegrepet. Debutalbumet ‘What’s Damata’ kommer ut i løpet av våren 2020 på Dugnad Rec.
Front!Front
Elisabeth Lid Trøen (Voss) – tenorsaksofon, Christian Cuadra (SE) – altsaksofon, Tore Hodneland (Tysnes) – gitar, David Andersson (SE) – kontrabass, Åsmund Mattias Smidt (Trondheim) – slagverk & komposisjoner
Front!Front er lyden av enkle og lyriske melodier som kolliderer front mot front med kraftfull 60-talls frijazz. Musikerne i kvintetten, med utspring fra jazzlinja i Trondheim, har ulik musikalsk bakgrunn, men har høyt fokus på samspill og leverer en kraftpakke av energi og humør i et svært variert lydlandskap. Bandet beveger seg mellom det skjøre og det brutale med lekenhet og spontanitet.
Hein Westgaard Trio
Hein Westgaard (Oslo) – gitar, Petter Asbjørnsen (Larvik) – kontrabass, Simon Forchhammer (DK) – trommer
De tre musikerne i Hein Westgaards Trio møttes i København i 2017 og har siden spilt sammen i mange forskjellige konstellasjoner. Trioen arbeider med Westgaards komposisjoner, og bruker improvisasjon og samspill utenfor faste rammer som en viktig del av bandets identitet og uttrykk. Bandet henter inspirasjon fra jazz, country, rock, fri improvisasjon, klassisk- og samtidsmusikk og folkemusikk, hvor skillet mellom komposisjon og improvisasjon blir flytende og elastisk.
Kongle trio
Liv Andrea Hauge (Mosjøen) – piano, Øystein Skjelstad Østensen (Kongsberg) – kontrabass, Veslemøy Narvesen (Kristiansand) – trommer
Kongle trio oppstod våren 2019 i Oslo, og det oppstod umiddelbart stor spilleglede og kjemi mellom musikerne. Det musikalske utrykket fokuserer sterkt på frihet, improvisasjon og musikernes identitet og personlighet. Musikerne ønsker å utforske fri-improvisasjon og de impulsene som oppstår i samspillet, og også hvordan man kan bruke utradisjonelle strukturer, groover og lydlandskap. Noen av låtene har klare strukturer mens andre er svært frie og følger helt ulike musikalske rammer.
Musikken er i stor grad inspirert av utradisjonelle norske pianotrioer som Svein Finnerud trio, Close Erase, Maria Kannegaard trio og Moskus.
Lady Bird Orchestra
Lisbeth-Anita Grimsø Olsen (Karlsøy) – vokal, Liv Andrea Hauge (Mosjøen) – piano og vokal, Kristoffer Lippestad Dokka (Sørum) – tenorsaksofon, Ingrid Skåland Lia (Bø i Telemark) – sopransaksofon, Karl Erik Horndalsveen (Tønsberg) – kontrabass, Veslemøy Narvesen (Kristiansand) – trommer
Lady Bird Orchestra er et ungt og friskt band som skriver melodiøs jazz med uttrykksfulle melodier og særegne tekster. Sekstetten ble startet i Oslo seint i 2017. Med medlemmer fra band som Kongle Trio, Master Oogway, Damata, Oslo 14 og Mall Girl henter bandet inspirasjon fra svært variert musikk. Sammen skaper de låter, hvor det komponerte møter det frie ved å gi plass til improvisasjon og spontanitet i tillegg til faste melodilinjer.
Skurkar
Amalie Dahl (DK) – altsaksofon, Jenny Frøysa (Kråkstad) – barytonsaksofon, Oda Steinkopf (Stanghelle i Vaksdal kommune) – kontrabass, Emma Lönnestål (SE) – trommer
Skurkar er ein kvartett som starta opp hausten 2018 i Trondheim. Den unge kvartetten består av musikarar frå heile Skandinavia, og dei set den nye sjangeren `detektivjazz` på kartet. Kvartetten skriv og spelar eigne komposisjonar der dei hentar inspirasjon frå musikarar som Ornette Coleman, Charles Mingus og Carla Bley. Spontanitet og improvisasjon er ein sentral del av deira uttrykk, og målet er å utfordre og utforske musikkens tradisjonar, form og harmoniar. Med ein besetning på to saksofonar, trommer og bass skapar kvartetten eit tørt og ope landskap der tema vert formidla ærleg og med overtyding.