Nye skiver og bøker


flere skiver og bøker...

Våre podkaster


flere podkaster ...

Skiver du bør ha


flere anbefalte skiver...

Våre beste klipp


flere filmer...

Ledere og debattinnlegg


flere debattinnlegg...

Debatt

SPOTIFY / SPORTIFY

Den danske trommeslageren Stefan Pasborg har klare tanker om Spotify og andre strømmetjenester. I den senere tiden er det kommet mange såkallte «wrapped» reklamer på facebook, hvor artisters antall treff på Spotify blir brukt i reklamesammenheng for selskapet. I dette innlegget, som han tidligere har publisert på facebook, sier han noe om sine synspunkter på streaming av musikk på for eksempel Spotify.

Kan godt være at jeg gentager nogle ting som er blevet skrevet og sagt før, men ikke desto mindre må jeg lige få det ud af systemet igen-igen…

Streaming er på så mange måder med til totalt at énsforme musik der befinder sig i en niche som f.eks “jazz” (udover at musikken grundliggende blir devalueret. Mere om det længere nede).

Hvorfor har ægte originaler fra den danske scene som f.eks Jeppe Zeeberg eller en Jacob Anderskov kun få hundrede streams ? – fordi de først og fremmest ikke passer ned i kasserne på playlisterne…. Playlister er KUN med til at sørge for at vi får en masse mere af det samme og alt der kan passe ned i små kasser….

Dernæst er det fordi at man som kunstner nærmest er tvunget til – hvis man virkelig ønsker succes på streaming – at følge spillereglerne, og derfor fokusere mere og mere på singler….tiden med det “lange stretch” er totalt udfordret…og det er i sig selv et kæmpe slag mod det kreative og det inderlige og det STORE ved et album….og derfor er det svært at se sig selv som en del af, hvorfor at nogle helt vælger ikke at være en del af det game.

Mange musikere begynder nu at kreere musik designet til at ramme playlisterne….de går i studiet for at indspille musik der passer f.eks “hyggelig jazz” i stedet for at bruge tid på at videreudvikle noget personligt…(kan godt være at nogen siger at man kan begge dele, men dét de gør er med til at leverpostejen fylder mere og mere).

Det er – i mine øjne – et kæmpe slag mod det kreative….og det bør ikke hyldes.

Selve “wrapped” ideen er med til at hylde hele det kommercielle og det sports-agtige ved kunst. Hvem har mest, hvem er bedst….det er IKKE dét musik og kunst handler om, når vi beskæftiger os med en kunstform som f.eks jazz eller klassisk, set med mine øjne.

Platforme som Spotify er grundliggende med til at devaluere musik generelt, ved at betale alle artister så lavt, at hele fødekæden omkring dét at skabe musik og hele albums – særligt i nicherne – er brudt.

Selve grund-ideen bag Spotify er, at musik skal være gratis….koste hvad det vil, og på bekostning af dem der kreerer musikken.

Musik må ikke koste noget…..og det ødelægger hele økosystemet. Det kan ærligt talt ikke betale sig at udgive albums som er udenfor populær-genrerne, hvis målet er at udkomme på streaming alene..Selve dét at udgive et album for albummets skyld er historie, medmindre man er en ildsjæl der gør det alligevel med et stort økonomisk underskud. Og det er med til at fodre vores tids forkælede idé om at musik ikke er noget man betaler for.

Hvorfor ? – man betaler for vand og elektricitet ?

Samtidig er der ofte forkerte datoer på albums eller totalt manglende info om de medvirkende…og med streaming følger en masse andre “følge-sygdomme” som feks at tålmodigheden i lytteprocessen er stærkt udfordret, hvor folk skipper et track, hvis de ikke kan li’ det inden for 20-30 sek…og det er blevet komplet umuligt at gi’ musik som gave nu, da alle “bare” har det tilgængeligt som når du tænder for vandet.

Jeg ved godt at 95% af folk bruger streaming….men jeg kan umuligt som musiker og musik-elsker på nogen som helst måde blåstemple streaming som en ægte platform for musik, som det fungerer lige nu.

Min musik er på Spotify fordi de pladeselskaber jeg har udgivet igennem, ønsker dem der….ikke fordi jeg oprigtigt kan li’ det…og jeg har med vilje ikke forsøgt at promovere den på streaming.

OK, jeg fortsætter med at skabe musik, og udgiver stadig musik på pladeselskaber som vælger at ligge den på Spotify, da det er en del af gamet, når man også ønsker at ha’ et pladeselskab i ryggen.…men jeg vil også engang imellem skabe musik som ikke udkommer på streaming, selvom det så oftest er meget hemmeligt…men det føles bare SÅ meget bedre.

Jeg siger ikke nødvendigvis at fysiske produkter nødvendigvis er fremtiden (selvom jeg personligt holder af dette), men jeg siger at den rette og mest respektfulde platform for mere “kunstnerisk” musik, ikke er opfundet endnu….og musik som feks jazz og klassisk bør finde platforme, hvor fødekæden holdes intakt og hvor der er meget mere ægte højt til loftet og det kreative … jeg håber det kommer inden alt for længe.

Min beef ikke med forbrugeren…. der er jo også folk der stadig flyver rundt i verden konstant selvom det ikke er det fedeste for klimaet… kan godt forstå at streaming er super lækkert for forbrugerne.

Men systemet mell. streaming/kunstner er broken, og det vil på den lange bane resultere i at musik bliver devalueret, og nogen kunstnere vil vælge ikke at indspille musik…og så er alle jo tabere.

Det er Spotify og streaming generelt som må og skal skrue på nogle knapper, så de igen kan skabe et ægte øko-system…

Og pt er der bare så mange grunde til at man ikke kan og bør blåstemple streaming ved at dele Spotifys “wrapped” plancher, hvis man VIRKELIG elsker musik, særligt musik udenfor mainstream.

Fred, kærlighed og musik.

STEFAN PASBORG 

https://www.pasborg.dk