VINTERJAZZ, KLUB PRIMI, H15, TIRSDAG 20. FEBRUAR 2019: Den danske vinterjazzen er inne i sin siste uke, og denne uken synes jeg programmet topper seg kvalitetsmessig. Derfor var det en glede å kunne besøke den nystartede klubben Klub Primi i Kødbyn denne tirsdagskvelden.
Klubben startet opp forrige uke, og vil ha konserter hver tirsdag framover, og gjerne med flere band samme kveld, på lik linje med Mandagsklubben i nabolaget, men ikke like intensivt som der nede.
Klubben har fått navn etter perkusjonisten og trommeslageren Marilyn Mazurs nærmest legendariske kvinneband på 90-tallet, Primi Band, og derfor var det helt naturlig, og absolutt på sin plass, at Mazur gjeste klubben allerede andre uken de hadde åpent.
Men det startet med trommeslageren og perkusjonisten Jaleh Negari, som noen vil kjenne fra bandene Selvhenter og Pinkunoizi. Hun er også med i plateselskapet og kunsterfelleskapet Eget Værelse. Hun utga debutplaten «Arch Waves» for ikke så lenge siden, og er aktiv «på veien» med flere av sine prosjekter. De siste ti årene har hun turnert i Danmark, Europa og Japan, og har også laget filmmusikk og musikk for teater.
Denne kvelden møtte vi henne med elektronikk og trommer/perkusjon. I det konserten startet gikk hun rundt i lokalet for å plassere ut høytalere med forhåndsinnspilte droner, som fungerte som «medmusikanter» til hennes perkusjon og trommespill. Personlig syntes jeg dette var en original og fin idé, særlig når tromme- og perkusjonsspillet stort sett var gjentagende, rytmiske figurer som ble gjentatt og gjentatt, slik at det egentlig ble litt lite progresjon i spillet og opplevelsen.
Deretter var det klart for kveldens «höydare» for undertegnede. Perkusjonisten og trommeslageren Marilyn Mazur i møte med saksofonisten Lotte Anker. De ta har spilt mye sammen de senere årene, blant annet i Mazurs nye kvinneband, Shamanis (som akkurat er ute med sin første plate, og som vil bli anmeldt her på salt-peanuts.eu i nær framtid). Men som duo har de kun opptrådt sammen to ganger før, og det var mange år siden.
Derfor var det noe nesten en sensasjon at vi skulle få muligheten til å høre de to sammen som duo igjen. Ingenting var planagt på forhånd. Og ingenting var avtalt. De gikk bare rett på, og leverte et strålende sett!
Mazur er som en tornado over trommene gjennom hele konserten. Hennes velkjente arsenal av trommer og perkusjonsinstrumenter får virkelig kjørt seg når Mazur er «i støtet», og denne kvelden syntes jeg hun virkelig fikk inspirasjon fra saksofonist Anker. Lotte Anker er utvilsomt en av klodens mest spennende saksofonister innenfor den fritt improviserte musikken. Hun trakterer sopran-, alt- og tenorsaksofonene som den enkleste sak i verden, og gir lytteren opplevelser som ligger et godt stykke unna det vi er vant til å høre i «kongens by». Det er tydelig at hennes samspill med et stadig voksende verdensomspennende, musikalsk nettverk har gjort henne godt. Hun har lært av sine medmusikanter, og føyer seg godt inn i rekken av glitrende saksofonister i verden i dag.
Sammen kommuniserer de tett og fint hele veien, og kun med få øyekast til hverandre bestemmer de hvilken vei de skal gå i musikken. En duo jeg håper det ikke blir like lenge til man får mulighet til å høre igjen!
Så ble kvelden på Klub Primi avsluttet med prosjektet Puck Mintie. mDette er prosjektet til vokalisten, pianisten og gitaristen Mija Milovic. Hun er utdannet ved SDMK i Danmark, og er musiker og komponist i gruppene SAV, Viktors Garage, Dirty Nun Techno Crew, Milowitch og Knindebandet, og har turnert både i Europa og USA. Hun har undervist på JazzCamp for piger siden 2015 og Filmmusik for Børn siden 2016, og hun underviser rundt om på diverse høyskoler i Danmark, i tillegg til at hun er leder og stifter av det københavnske trancekor.
Det startet med henne med piano og stemme, og vi ble umiddelbart interesserte. Her minnet hun litt om en vokalist som Susanne Sundfør, og flere av de «up and coming»-vokalistene i Norden, som oppholder seg i det litt dystre singer/songwriter-landskapet. Deretter hentet hun fram gitaren, samtidig som hun fikk besøk på scenen av en trommeslager, og punken gjorde sitt inntog på Klub Primi. Da hadde denne skribentene egentlig fått nok musikk for en kveld, og pakket sammen for å komme seg hjem.
Det er tydelig at Klub Primi har et fokus på kvinnelige jazzmusikere. På de to kveldene klubben har hatt åpent, har man fått høre ikke mindre enn 16 kvinnelige musikere, og kun to menn (!). Så for de danske politiske myndigheter, som lar seg inspirere av svenskenes iherdige forsøk på å støtte kvinnelige musikere, bør Klub Primi lyse opp som et svært godt tiltak.
En kveld med et klart høydepunkt med duoen Mariluyn Mazur og Lotte Anker, i en klubb som absolutt skal besøkes oftere. Og i kveld bløir det mulighet for å høre den norske pianisten Christian Wallumrød i selskap med Qarin Wickström på vokal og elektronikk og Anna Petrini på recorder og elektronikk, så du skal ikke se bort fra at det kanskje kommer en rapport derfra allerede i morgen.
Tekst og foto: Jan Granlie
Jaleh Negari
Marilyn Mazur
Lotte Anker
Marilyn Mazur og Lotte Anker
Mija Milovis i Puck Minite