MONTMARTRE, KØBENHAVN, 09. JUNI 2017: Egentlig hadde jeg tenkt å gå hjem tidlig denne fredagskvelden. Egentlig hadde jeg tenkt å bruke kvelden på TV og en god bok. Men hvor ofte har man egentlig muligheten til å høre pianisten Carsten Dahl og trommeslageren Stefan Pasborg, sammen med den svenske trompeteren Goran Kajfes?. Og når disse tre i tillegg spiller sammen med den marokkanske guimbre-spilleren Majid Bekkas, så burde all tvil være feid til side.
Så etter et måltid solid sikringskost hos min favorittleverandør, Amarone Restaurant i Gothersgade, rett ved Jazzhus Montmartre, var saken klar.
Majid Bekkas har klassisk bakgrunn som musiker. Han er professor ved konservatoriet i Rabat, er kunstnerisk leder for festivalen Jazz au Chellah i Rabat, og har utgitt en rekke plater, både i eget navn og sammen med andre, blant annet sammen med Ramón Lopez, Joachim Kuhn, Klaus Doldinger, Louis Sclavis, Benoit Delbecq og Archie Shepp.
Instrumentet han trakterer, Guimbre, er en slags nord-afrikansk gitar, som låter både som akustisk gitar og bass, og Bekkas er en utsøkt utøver av instrumentet, samtidig som han er en dyktig vokalist.. Pasborg møtte Bekkas for en del år siden på festival i Marokko, og det samme gjorde Kajfes, som ble relativt sjokkert da han, oppdaget festivalsjefen som stilte opp på jam en sen kveld og spilte bedre enn de fleste andre musikerne.
Denne fredagskvelden var første av to kvelder på Montmartre, og er du i København i weekenden, så bør du ta en tur på Montmartre for å høre dem andre kveld. De hadde aldri spilt sammen før klokken 14:00 denne fredagen, og skulle man dømme etter hva de leverte under kveldens konsert skulle man trodd at de hadde spilt sammen i lang tid.
Vi har hørt Bekkas på plate tidligere, blant annet sammen med Joachim Kuhn, men vi har aldri lagt spesielt merke til denne fantastiske utøveren.
Og her møtte vi fire musikere som virkelig hadde funnet hverandre. Flere av oss kjenner jo de tre skandinavene fra før, kanskje spesielt pianisten Carsten Dahl og trommeslageren Stefan Pasborg, men å høre dem sammen med kanskje Sveriges cooleste og heftigste trompeter er ikke hverdagskost. Og med Majid Bekkas og hans fantastiske, afrikanske vokal og guimbrespill på toppen, ble dette til en himmelsk opplevelse.
Dahl på piano og Fender Rhodes pluss en rekke afrikanske ballofoner og annet. Pasborg slik vi kjenner han fra heftige treff med Ibrahim Electric, Odessa 5 og Ståle Storløkken, og Kajfes helt opp mot hans eget bandprosjekt, Subtropic Arkestra. Men hele tiden var Majid Bekkas frontfigur, med sin vanvittige vakre sang og sin utsøkte guimbre i front o0g styrte det hele på sin måte.
Dahs pianospill er nesten av av denne verden. Han kan gjøre akkurat hva han vil med pianoet, og når han nærmest kaster seg over Fender Rhodesen, med Kajfes’ heftige trompetspill og Pasborgs energiske trommespill, så er vi godt tilbake i Miles Davis-land. Men allikevel ikke. For med Bekkas på toppen, med nord-afrikansk vokal og guimbre, så blir det helt egenartet og flott.
Vi fikk to sett, som begge var heftige, og det er ikke ofte man opplever musikk av dette slaget i ærverdige Jazzhus Montmartre, men heldigvis fikk vi de denne kvelden, på en kveld jeg egentlig hadde tenkt å sitte hjemme foran fjernsynet… Og hvis denne kvartetten ikke får en rekke jober rundt i Norden de neste årene, så er det noe fundamentalt feil med klubb- og festivalarrangørene i denne delen av verden. For denne kvelden var strålende, og er du i København lørdag 10. juni 2017, så er det bare å ta turen til Jazzhus Montmartre i Store Regnegade. Bedre musikk på en lørdagskveld får du ikke!
Tekst og foto: Jan Granlie