JAZZHOUSE, KØBENHAVN, 19.03.2015: Den norske trompeteren Arve Henriksen har truffet den østerriske electronikamesteren Christian Fennesz flere ganger på bl.a Punkt-festivalen i Kristiansand. Men dette er, så vidt jeg vet, første gang de turnerer sammen som duo.
Eller å kalle en samling på to jobber for en turné, er muligens i overkant, men etter spillejobb i Lugano kom de altså til København og Jazzhouse i går.
Dette var en konsert i serien «The Lake», som i disse dager pågår på Jazzhouse.
Med gitar, effektpedaler og et finurlig computeroppsett har den østeriske musikeren Christian Fennesz skapt sitt eget lydunivers, og sammen med Henriksens effekter, trompet og vokal, skaper de et helt eget musikalsk univers som fasinerer.
Musikken er neddempet, lyrisk og til tider magisk, og hele veien kommuniserer de to nesten som siamesiske tvillinger. Henriksens trompeter, den vanlige og hans piccolotrompet, låter akkurat slik vi er vant til å høre det, mens hans sopranvokal som vi kjenner fra en rekke tidligere konserter, denne gangen lå mye dypere i stemmeleiet, noe som gjorde kommunikasjonen med Fennesz til en helhet.
Om Henriksen synger, spiller trompet eller opererer sine elektroniske dippedutter, er det hele tiden en helhet i det han gjør som fasinerer. Han bruker de elementene han har for hånden, og skaper magisk musikk ut av dem.
Og på toppen, under, bak og foran ligger Fennesz elektroniske klangverden og underbygger og støtter opp om Henriksens trompet- og vokale lyder.
Dette ble en kveld med nydelig, lyrisk og vakker musikk på Jazzhouse. Om diskusjonen om jazzbookingen på klubben vil stilne etter denne konserten, eller etter «The Lake»-serien, tviler jeg på, men den diskusjonen får andre ta. Om dette var jazz, elektronica eller samtidsmusikk, tror jeg ikke noen av de mange fremmøtte på Jazzhouse denne kvelden brydde seg om. Men jeg tror vi alle var enige om at det var en flott konsert.
Tekst og foto: Jan Granlie