UMEÅ JAZZ FESTIVAL, UMEÅ, SVERIGE, 24.10.2015: En ny dag og nye muligheter til å få høre mange fine konserter. Man har egentlig to valg når man er på en såpass stor festival som dette. Enten gjør man forsøk på å få med seg alt som skjer, nor som fører til at man får med en halv time av konsertene, før man må haste avgårde til neste, eller man kan velge seg ut noen konserter å følge dem fra start til mål.
I går valgte undertegnede det siste. Jeg valgte meg ut to konserter, pluss at jeg fikk med siste delen av den siste konserten for kvelden.
Det startet med den danske duoen Carsten Dahl (piano) og Stefan Pasborg (trommer). Og for en duo! De to har tidligere gjørt liveinnspillingen «Live at SMK» for et par år siden. Jeg har spilt platen sønder og sammen siden da, og det var med store forventninger jeg benket meg til i Studio Jazz denne kvelden.
Carsten Dahls pianospill er en historie for seg. Her får du alt fra nesten klassiske Eric Satie-lignende saker, via Keith Jarrett til nærmest boogie-woogie. Den gode dansken må være utstyrt med vederns største ører, for hans evne til å fange opp hver eneste bevegelse og rytmiske hint fra Stefan Pasborg er fantastisk. Hans anslag og teknikk ligger på Jarrett-nivå, og mye av det han spilte denne kvelden kan gå den legendariske «Köln Concert» inæringen. Fantastisk!
Trommeslageren Stefan Pasborg er jazzens store kameleon. Du kan sette han til hva som helst, det være seg Stax-soul, Ibrahim Electric, frijazz eller afrikansk folkemusikk, og han er på plass hele tiden. Og sammenskaper de to en musikk ingen andre gjør dem etter. Hvorfor denne duoen ikke for lengt er ute med plate på ECM, er en gåte, og hvorfor de ikke turnerer verden over med dette duoprosjektet, må være en av jazzens store spørsmål.
Et fantastisk sett!
Deretter var det bare å bli sittende og vente på svenske Oddjob (bildet). Et av Sveriges virkelige superband innenfor jazzavdelingen. Goran Kajfes (trompet), Per «Ruskträsk» Johansson (saksofoner, bassklarinett), Daniel Karlsson (piano, keys), Peter Forss (b) og Janne Robertsson (trommer), spiller musikk som er inspirert av allverdens folkemusikk. De er nå ute med sin nye plate «Folk» hvor de videreutvikler gamle, svenske folkemelodier og gjør de til sine egne låter. Vi fikk flere gode eksempler på det denne kvelden, i tillegg til musikk som ligger tett opp til den musikken Kajfes gjør med aitt store ensemble. Det lukter Midt-Østen og Afrika, og Karlsson, Kajfes og Johansson er solister som vet å kunne gå inn i denne musikken og gjøre noe helt nytt ut av den. Oddjob er i Umeå for å gjøre to konserter. I tillegg gjør de to konserter med sitt barneprosjekt, Jazzoo, for barn mellom to og 100, noe vi skal sjekke ut senere i dag.
Så rundet vi av kvelden med Göteborgbandet Serve Your Right To Suffer. Blues og sydstatsmusikk med hele historien inne, og med litt cajun-feeling med Bernt Anderssons trekkspill og Bengt Blomgrens enkle, men ytterst fascinerende og effektive gitarspill.
Så får det være at vi ikke fikk med oss Zaå Mama, Torbjörn Zetterberg, Viva Black og annet. Det var uansett en strålende dag i høstsolen i Västerbotten.
T