FASCHING, STOCKHOLM, 19.DESEMBER: Premiärspelningen för detta jätteband skedde på Fylkingen i Stockholm för sådär fem år sedan. För första gången i Fylkingens historia ringlade köerna långa utanför entrén och många fick inte plats.
Sedan dess har jag hört bandet minst fem gånger. Dagens Fire! Orchestra är nedbantat från ett 30-tal musiker till 18, något som bandet vunnit på. Det blev nästan i överkant tidigare. Nu finns det plats för solister och en mer dynamiska och kontrollerade uttryck, även om det musikaliska intrycket helt överensstämmer med ett uttryck som bandledaren Mats Gustafsson använde en gång: ”Fullt ös, medvetslös”.
Från en uttryck i impro-stil inom ramen för ett groove, har bandet mer och mer rört sig mot ett rockigare sound. Men i det här sagolika bandet med de absolut bästa musikerna i jazzsverige, kan den som vill hitta reminiscenser av rumba, punk, rap, frijazz (såklart), elektronika och till och med musikal. Allt i en enda underbar kontrollerad röra som aldrig trasslar in sig i inåtvänt självreflektion. Nej, här är det kollektivet krafter som utspelas.
Sångarna Mariam Wallentins och Sofia Jernbergs roller är något nedtonade jämfört med tidigare upplagor av bandet, åtminstone den här kvällen på Fasching. Att texterna inte gick fram i ljudmixen är ett klart tillkortakommande. Man får se fram emot den skiva som spelades in dagen innan framträdandet på Fasching.
Solister i absoluta världsklass som Mats Äleklint (trombon), Per Texas Johansson (basklarinett) och Per-Åke Holmlander (tuba), gavs befogat utrymme.
Andreas Werliin, ordinarie trummis i trion Fire! är ett fyrverkeri och den andra trummisen i bandet – Mads Forsby visade inte minst i soloframträdande innan storbandet intog scenen, bjöd på en uppvisning i en väldigt osentimental och ”rakt-på” uppvisning.
Kanske startade detta storband som ett experiment eller rent av en musikalisk installation. Nu efter flera år har bandet etablerat sig på den europeiska turné-kartan.
Text: Lars Grip Foto: Jan Granlie (arkiv)