JAZZCUP, KØBENHAVN, 19. NOVEMBER 2016: På JazzCup i Gothersgade 107, ved Kongens have i København, ligger plateforretningen og vertshuset JazzCup. Her er det hver fredag og lørdag ettermiddag konserter, og selv om flertallet av konserter er besatt av mainstreammusikere fra det øvre kvalitetsområde innenfor den danske jazzen, hender det at man av og til inviterer unge musikere til å spille i klubben.
I dag, lørdag, hadde man invitert et band, som på grunn av musikernes navn, lokket mange garvede jazzinteresserte ut i høstkulden og på jazzklubb. Gitaristen Pelle von Bülow er sønnen til saksofonisten Christina von Bülow, mens bassisten Felix Moseholm er barnebarnet til Erik Moseholm, som var en legendarisk bassist og bandleder i flere generasjoner i det københavnske jazzliv.
Foruten disse to, fikk vi høre pianisten Zier Romme Larsen og trommeslageren Malte Arndal, denne tidlige ettermiddagen.
Og alle som er interessert i jazz fra 50-tallet, bør merke seg noen av disse navnene med en gang. Gitarist von Bülow er en strålende tekniker og melodifører, som kan minne om en ung George Benson eller en noe eldre Jim Hall i form og språk. Han kan gitaren nærmest ut og inn, og serrverte en rekke strålende solier. Og når han sang, tett i nærheten av Chet Baker, så var han uten tvil ettermiddagens stjerne for det voksne publikum. Bassisten Felix Moseholm gjør ingen skam på sin salige bestefar, og leverte en rekke fine solier, samtidig som hans ensemblespill holdt høy kvalitet. Trommeslageren Malte Arndal var ikke helt på plass hele ettermiddagen, og det føltes litt som han var litt i «feil landskap» der han lå en smule etter beatet gjennom store deler av konserten.
Men den som imponerte denne skribenten mest, var uten tvil, pianisten Zier Romme Larsen. Jeg må innrømme at det er lenge siden jeg har hørt en såpass ung pianist spille med en så stor oversikt og teknisk briljanse som i dag. Hans spill henter fra inspirasjon fra Bud Powell, Count Basie og flere av de andre 50-tallspianistene, og de i «jazzhimmelen» som fikk med seg denne konserten, det vil si en hel haug med pianister fra Prestige, Impulse og Blue Note-selskapene nikket garantert anerkjennende til hans spill.
To lange sett, i hovedsak med mer eller mindre kjente standarder, fra et ad hoc-band som fortjente hvert øre av den hyra de fikk for denne ettermiddagsjobben.
JazzCup har konserter hver fredag (fra kl. 15:30) og lørdag (fra kl 14:30) helt fram til sommeren. Så er du i byen, er det bare å stikke innom. Mange bra jazzplater er det også å få kjøpt både før, under og etter konsertene, noe som ikke er dagligdags i København nå om dagen…
Tekst og foto: Jan Granlie