KONCERTKIRKEN, KØBENHAVN, 13. SEPTEMBER 2017: Første gang jeg hørte vokalensemblet Trondheim Voices på konsert, var deres første konsert på Moldejazz for mange år siden. Da konkluderte jeg med at konserten var som å oppleve en slags elevkveld på en folkehøgskole, hvor «elevene» på musikklinja fremførte kjente og kjære sanger de hadde øvd på gjennom semesteret.
Men mye har skjedd med Trondheim Voices siden den gang. Nå er de et gjennomprofesjonelt ensemble, som lager musikk, gjerne i fellesskap, der og da, og som skiller seg godt ut fra de fleste vokalensembler innenfor jazzen. Selv om Trondheim Voices ikke akkurat kan kalles et helt ordinært jazzensemble, men beveger seg uhemet i området mellom jazz, samtidsmusikk, middelaldersang og ren kirkesang.
Denne uken er de på intern workshop i København, og i går kveld arrangerte de et slags «åpent hus» i den fine Koncertkirken på Blågaards plass, på grensen mellom Frederiksberg og Nørrebro.
De starter helt stille. Og de står i en ring på gulvet med publikum rundt i en ring. Det første vi hører er hvisking og lyder vi ikke er sikre på kommer fra vokalistene eller fra vokalistene eller fra en eller annen radiator eller vifte ett sted i rommet. Men litt etter litt forstår vi at lydene kommer fra de sju kvinnene som står midt på gulvet. Stemmene stiger så smått, og vi tas med inn i en meditativ vokal verden, hvor vokalistene inntar forskjellige posisjoner i rommet. Det oppstår et par grupper mens Tone Åse står for seg selv. Vi lurer på om disse grupperingene har en mening utover at tre og tre vokalister skal kommunisere og finne ut hva de skal bidra med.
Og mesteparten, eller egentlig alt, er totalt fritt improvisert der og da. De streifer innom en Christian Wallumrød-komposisjon, men bare så vidt. Den inngår i den frie musiseringen som alt det andre. Så er de igjen ute på fritt område, og Mia Marlen Berg tar føringen med noe som godt kunne vært noe afrikansk, men som blir skapt der og da.
Vi tas med inn i kirkerommet igjen, og stemningen blir litt høytidelig. Men hele tiden er det nesten usigelig vakkert. Så er man innom en komposisjon av Tone Åse, uten at publikum merker det, før de med lys og stemmer bringer oss i land fra denne, nesten magiske reisen.
Som lydprodusent, med utvidede fullmakter, sitter Asle Karstad og styrer det hele. Han har utviklet effektkontrollen Maccatrol spesielt for dette ensemblet, noe ensemblet bruker flittig når de utforsker live elektronikken og surroundlyden under konsertene. Han er etter mange år, blitt en viktig del av ensemblet, hvor han med stoisk ro, holder det sammen fra sin post i utkanten av ensemblet.
Det siste halvåret er det Sissel Vera Pettersen som har vært kunstnerisk leder for Trondheim Voices. Hun har vært med i ensemblet i mange år, men hadde sin base i København i 16 år, før hun flyttet hjem til Trondheim. Og hennes bakgrunn fra København er kanskje også grunnen til at ensemblet denne uka befinner seg i København. Og det skal vi være glade for! Og på fredag har alle som er på plass i København mulighet til å høre dette magiske ensemblet igjen, på kvelds/nattkonsert i Vår Frues kirke, midt i byen.
Sissel Vera Pettersen, Tone Åse, Heidi Skjerve, Anita Kaasbøll, Torunn Sævik, Mia Marlene Berg, Live Maria Roggen (v, live elec), Asle Karstad (maccatrol og lyddesign)
Tekst og foto: Jan Granlie