I sin jakt på «flere» lyttere og med ønske om å «spare» penger er NRK radio nå på selvødeleggende kollisjonskurs mot sin egen eksistensielle ide. For hva skal vi med et lisensfinansiert NRK som likner stadig mer på sine kommersielle konkurrenter? Da kan vi jo heller bruke de 6 milliardene til noe nyskapende og uhørt. Slik tenkes det som kjent i dagens blå-blå politiske miljøer. Men skremmende nok er tanken heller ikke fremmed for mange norske musikkmiljøer. Hvordan er NRK kommet dit?
Med NRK i sentrum
Det er faktisk ikke så lenge siden NRK var selve samlingsstedet for alle musikkinteresserte i Norge. Med gammaldans, trekkspill og folkemusikk, janitsjar og brassband, viser, pop og rock, dansemusikk, orkester- og kammermusikk, opera, kor og joik, jazz av alle sorter fra trad til impro, eget Radiostorband med de største verdensnavn som gjester og «Musikk i brennpunktet» med Penderecki, elektronika og Arne Nordheim…
Fra stor til ingen egenproduksjon
Fram mot år 2000 hadde NRK musikkstudioer med flygel, piano og alt utstyr over hele landet – fra Kristiansand i sør til Vadsø i nord. Dessuten mobile kontrollrom for konsertsaler, jazzklubber, festivaler, kappleiker og festspill. Alt betjent av kvalifiserte musikkteknikere, og presentert av kunnskapsrike og slagferdige programledere på alle musikalske områder. Nå har bare fire distriktskontor opptaksbuss, og de fleste av NRKs musikkstudioer er nedlagt. Det siste er Oslos studio 19 som brukes en gang i uka til «20 spørsmål». Det digitale mixebordet har pga teknisk feil ikke vært i bruk de to siste år, og er nå besluttet ikke reparert – men kastet.
13 kanaler men trangt om plassen
NRK anno 2015 har 13 radiokanaler, men ikke lenger plass til egenprodusert musikk. I stedet har de kanaler som til forveksling likner hverandre og andre norske og utenlandske radiostasjoner i sin gjenspeiling av den kommersielle plateindustriens verdier og prioriteringer.
«Den vakreste musikken»
NRK Klassisk-kanalen blir stadig mindre interessant for elskere av klassisk musikk. For gjennom dagen spilles aldri en symfoni med alle sine fire satser, enn si en hel Schubert-kvintett, og langt mindre en av Bartoks seks stadig like spennende kvartetter – eller noen av Bachs like mange utrolige suiter for solo cello. Repertoaret er stort sett 1800-talls wienerklassisk og romantisk musikk, men lite senromantikk a la Richard Strauss og nesten aldri barokk-kantater eller 15/1600-talls renessansemusikk. Og like sjelden noe utfordrende av Stravinsky, Alban Berg eller vår egen Finn Mortensen. Norske samtidskomponister er NRK Klassisk kjemisk fri for. Men hyggelig pludrende programledere mangler NRK Klassisk ikke, og ved behov leies inn den trivelig taleføre trompetvirtuos Tine Thing Helseth og fiolinist Arve Tellefsen for noen uker. Skikkelige musikkdebatter, kompromissløse kritikker og interessante musikkanalyser skal du derimot lete lenge etter.
Stebarnet NRK jazz
NRK Jazz er NRKs tause stebarn som uten et ord kjører sin uprofilerte jukeboks av mainstream-jazz. Sjelden noe fra jazzens barndom, lite Coltrane og garantert aldri frijazz og avantgarde a la Ornette og Dolphy – enn si Petter Wettre, Svein Finnerud eller Sidsel Endresen. Det mest spennende ved kanalen er at du aldri får vite hva som spilles før du har sett på det hoppende displayet som først forteller at du hører på N-R-K- Jazz-For-mid-dags-mix eller Pla-te-ka-ru-sel-len og at ne-ste-blir-Vi-sa-från-Utanmyra-med-Jan-Jo-hans-son, og om du er heldig rekker du å se – før låta er omme – at det var Bjørn Johansen som spilte. Bortsett fra at Norges unge døde tenorgigant nesten aldri høres på radio, for Bjørn spilte ikke inn mange plater og NRK bruker ikke sitt rikholdige arkiv av egenproduksjoner til slikt, må vite.
Nedlegging
Slik lager man kjedelig radio, derfor går da også radiosjef Marius Lillelien ut offentlig og forteller at han vurderer ikke å bemanne NRK Jazz men å legge ned hele kanalen – for det er jo så mange gode utenlandske jazzkanaler på nett og DAB allikevel. Og jazznorge er enig, de savner sin elskede «Jazzradioen» som holdt det gående i Oslo fra 1997 til 2009, de har gitt opp NRK Jazz og velger heller nettradioen «Radio Swiss Jazz» hvor biografier, diskografier, spillekalendere og klikkbare spillelister strømmer ut med bandbilder, videoer og portretter. En moderne jazzradio!
Mulighetene
Det ubegripelige er at et bemannet NRK Jazz med et håndgrep kunne blitt en unik kanal med bredtspennende norsk jazz og kunnskapsrike programledere hvor en Arild Andersen og Bjørn Alterhaug, en Karin Krog, Tove Karoline Knutsen, Bugge Wesseltoft eller Håkon Kornstad hadde presentert hver sin måned på rundgang. Mot en anstendig månedslønn, selvsagt.
Ikke råd og ikke tid
NRK har altså ikke råd til å bruke sitt eget produksjonsapparat eller å engasjere frilansmusikere lenger. Musikere vil nemlig gjerne ha et honorar. Men da må man faktisk budsjettere med det. For 1 promille av NRKs 6 milliarder ville NRK vært jazznorges største ressurs med 6 millioner kroner. Og det samme for andre genre: Vi kunne hatt daglige direktesendinger fra NMH på Marienlyst og gjort Norge kjent med alle sine ennå ukjente talenter. Vi kunne hatt sendinger fra jazzlinjer i Tromsø, Trondheim, Bergen, Stavanger og Kristiansand. Og samspill på direkten med hele det unge jazznorge i kollektiv improvisasjon! Under vårens Nattjazz kunne vi hørt direkte fra Bergen gjennom natta til den lyse morgen. Og sluppet å vente til september for å få Moldejazz-konserten fra juli med saksofonist-sensasjonen Marius Neset – i internasjonal presse omtalt som vår tids svar på Michael Brecker og Jan Garbarek.
Kondolerer
NRK har pengene, teknologien og 13 radiokanaler med all sin sendetid – men bruker det ikke. Hva kan det musikkinteresserte Norge gjøre? Ikke mye, kanskje best bare å gå på konserter og jazzklubber? Alarm!!! Krise!!! NRK Musikkredaksjonen er i ferd med å nedlegge seg selv!!! Og da blir det jo enda færre lyttere og da kan vi altså legge ned ikke bare NRK Jazz, slik radiosjefen vil, men hele NRK-ideen slik mange politikere vil. Kondolerer med et vellykket suicid.
Erling Wicklund
selvstendig næringsdrivende
Tidligere ansatt i NRK
1 Responses to “Musikalsk suicid i NRK”
Erling Wicklund
Nei Jan Granlie, det er faktisk jeg – Erling Wicklund – som har skrevet dette innlegget! Men flott at du publiserer det!