I sommer har Norsk Rikskringkasting (NRK), hatt noen pauseprogrammer på fjernsynet, hvor man har plukket ut de beste droneklippene fra en av fjorårets TV-serier, hvor Lars Monsen inviterte nordmenn opp på fjellet. En god idé i utgangspunktet, særlig for oss som ikke lenger oppholder oss i et fjellrikt og vakkert land som Norge, men må ta til takke med flatlandet Danmark.
Så har NRK fått den gode ideen om å sette sammen de beste klippoene til pauseprogrammer gjerne sent på kvelden, før de siste nyhetene. Det er også en helt ok idé, og ikke minst – billig!
Men så kommer problemet. For selvsagt skal dronebildene av fjell og fjord og en kø av nordmenn som bestiger ett eller annet fjell, assisteres av musikk. Men hva får vi så servert av musikk i disse relativt korte programmene? Jo, muzak av verste merke, signert en eller annen ukjent utenlandsk musiker, som ofte forstyrrer de fine bildene mer enn gjør de mer atraktive å beskue.
Hvorfor i all verden bruker ikke NRK muligheten til å promotere norsk musikk i disse korte programmene?
NRK betaler Tono-avgift hvert år, som er den samme om man spiller kun norsk musikk, eller «deler» musikkinnslagene mellom utøvere og komponistene fra flere land. Og da mener jeg slett ikke at man skal presentere tøvete popmusikk med tekster om å gå på fjellet eller om hvor fagert detr er i landet. Nei, hva med å plukke ut noen sekvenser fra for eksempel Arve Henriksens musikk, Nils Petter Molvær, Jaga Jazzist, Bushmans Revenge, Steinar Raknes eller noen av de mange, unge, dyktige jazzutøverne vi etterhvert har fått i Norge?
Slik det fungerer nå, virker det bare forstyrrende og ødeleggende på en fin norgesreklame, som sikkert også turistene ville ha stor glede av, om ikke musikken kom fra ett eller annet europeisk underholdningsorkester som Helmut von der Heise und die Radioorchester aus Düsseldorf am Main på muzak-rus. For de ligger vel allerede på Spotify.
TA DERE SAMMEN!
Jan Granlie
redaktør
salt-peanuts.eu