Den første og tredje juni 1963 gikk Eric Dolphy i studio som bandleder for å spille inn nye låter med nye samarbeidpartnere.
Opptakene ble organisert og produsert av plateprodusenten Alan Douglas. Alan Douglas hadde vært i United Artists’ jazzavdeling en periode, en avdeling han overtok lederskapet for tidlig i 1962. I 1962 produserte Douglas for United Artists bl.a. det som ble de seinere klassikerne Jim Halls «Undercurrents» og Charles Mingus og Duke Ellingtons «Money Jungle».
Den første dagen i studio i New York ble det tatt opp fire låter, hvor en av dem ble tatt opp i to alternative takes.Opptakene ble gjort av Eric Dolphy i samspill med bassisten Richard Davis.
To dager seinere var Eric Dolphy sammen med i alt ni andre musikere på plass i studioet. I tillegg til duoen fra 1. juli, var det Woody Shaw på trompet, Prince Lasha på fløyte, Clifford Jordan på sopran-saksofon, Sonny Simmons på alt-saksofon, Bobby Hutcherson på vibrafon og J.C. Moses på trommer. I tillegg til Richard Davis spilte også Eddie Khan bass på seks av opptakene den dagen. I alt skal det ha vært ti opptak som ble gjort denne andre dagen.
Store deler av disse opptakene har vært gitt ut på to LP-plater, henholdsvis «Conversations» — gitt ut på FM Records i 1963 — og «Iron Man», som ble gitt ut på det plateselskapet som Alan Douglas etablerte — og som han ga sitt eget navn — i 1967. Disse to LP-platene ga oss ni av de i alt femten opptakene fra disse to dagene. Undergrunnsselskapet Douglas har fått en nesten mytisk status. Det var her Alan Douglas bl.a. ga ut de klassiske platene «Wildflowers 1-5 (The New York Loft Sessions)» — ett av de viktigste dokumentene fra loft-scenen på 1970-tallet i New Yorks jazzliv.
De to LP-platene med Eric Dolphy har blitt gjenutgitt og bootlegget mange ganger siden de ble utgitt første gangen. Men det har også vært klart lenge at de to studio sessions, ofte omtalt som «the Iron Man sessions» eller «the Alan Douglas sessions», produserte mer materiale enn det som ble gitt ut på de to LP-platene fra 1960-tallet.
Så i 2013 kom det ut en sjelden japansk CD — utgitt i et svært begrenset opplag — med tittelen «Muses». På den fantes fem av de tidligere seks uutgitte opptakene fra disse dagene. I dag kan du få kjøpt denne CD-en på nettet for ca. 600 kroner. Det siste og gjenværende opptaket — et nesten sju minutters alternate opptak av låta «Mandrake» — har såvidt jeg vet ikke tidligere vært utgitt.
I forbindelse med Record Store Days markering i år av Black Friday, 24. november, vil Resonance Records gi ut «Musical Prophet — The Expanded 1963 New York Studio Sessions» i et begrenset opplag på vinyl. Der vil vi få alle femten opptakene som ble gjort disse to dagene, inkludert det siste opptaket av «Mandrake». Om du ikke får tak på denne skal du ikke fortvile. Den 25. januar til neste år, vil «Musical Prophet» bli utgitt i en ordinær utgave.
Musikken som ble tatt opp er listet nedenfor. To av sporene kan du lytte til i Resonance Records Soundcloud-kanal ved å klikke på lenkene.
July 1, 1963, NYC
Eric Dolphy, bass clarinet, flute; Richard Davis, bass
Come Sunday
Ode To Charlie Parker
Alone Together
Alone Together (alternate take)
Muses
July 3, 1963, NYC
Woody Shaw, trumpet; Prince Lasha, flute; Clifford Jordan, soprano sax; Sonny Simmons, alto sax; Eric Dolphy, alto sax, bass clarinet, flute; Bobby Hutcherson, vibes; Richard Davis, bass; Eddie Khan, bass; J.C. Moses og Charnett Moffett, drums
Burning Spear (ED + WS, PL, CJ, SS, GB, BH, EK, RD, JCM)
Iron Man (ED + WS, BH, EK, RD, JCM)
Iron Man (alternate take) (som over)
Mandrake (som Iron Man)
Mandrake (alternate take 1) (som Iron Man)
Mandrake (alternate take 2) (som Iron Man)
Jitterbug Waltz (som Iron Man)
Music Matador (CJ, PL, SS, RD, CM)
Love Me (ED solo)
Love Me (ED solo, alternate take)
Tekst: Johan Hauknes